Curlingherrarna ångar på i Universiaden

Lag Oskar Eriksson övertygade på nytt när de i dag tog två nya segrar i Universiaden i Trentino.
De inledde dagen med att vinna över Storbritannien med 7-5. Och sedan blev det seger med 8-1 över Korea.

- Killarna spelade väldigt stabilt och bra. Man ser också att motståndarna överraskas i spelet för de vänder ganska snabbt om de ligger under, säger coachen Björn Rudström.Tillsammans med Kanada är Sverige det enda obesegrade laget och läget ser mycket bra ut för att nå slutspelet. Resultat curling: http://www.fisu.net/en/Main-results-Tissot-3881.html

Universiaden är en av världens största tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Årets mästerskap är den 26:e Vinteruniversiaden i ordningen och hålls i italienska Trentino den 11-21 december.

Gemensamt för deltagarna i Universiaden är att de kombinerar sin elitsatsning med eftergymnasiala studier. Sverige sänder en trupp med nära 60 studentidrottare. Tävlingarna håller högsta internationella klass och brukar fungera som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap.

För utförlig information om den svenska truppen se gärna dokumentet Pressinfo Vinteruniversiaden i vårt pressrum, samt bifogat i detta meddelande.

www.universiadetrentino.org/en

Internationella studentidrottsförbundet, FISU, sänder vissa tävlingar live, samt lägger ut höjdpunkter från Universiaden här: http://www.livefisu.tv/

Eurosports sändningstider för mästerskapet: http://tv.eurosport.se/tvpress.shtml?ctcom=448&ctcha=250,7&ctlan=7

Joanna Bong Lindström, kommunikationsansvarig