Fäktaren Åsa Linde på femteplats i Sommaruniversiaden

Fäktaren Åsa Linde från Uppsala gjorde sin första tävling under söndagen och slutade på en femteplats.

Sommaruniversiaden pågår mellan den 19 och 30 augusti 2017 i Taipei, Taiwan. Universiaden är en av världens största multiidrottsliga tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Tävlingarna håller högsta internationella klass och fungerar ofta som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap. Gemensamt för deltagarna i Universiaden är att de kombinerar sin elitsatsning med eftergymnasiala studier. I årets Sommaruniversiad deltar cirka 9000 tävlade från cirka 170 länder världen över. Sverige skickar en trupp på cirka 70 tävlande och drygt 30 ledare, coacher och läkare. Den svenska truppen innehåller flera meriterade idrottare som deltagit i såväl VM och EM som Universiaden och andra internationella studentidrottstävlingar.

Fäktaren Åsa Linde läser till vardags till högskoleingenjör i byggteknik vid Uppsala Universitet. Årets Universiad är hennes första, men hon har tidigare meriter från Ungdoms-OS, EM och VM. I mästerskapets första tävling slutade hon på en femteplats.

"[Det var en] riktigt rolig tävling med starkt motstånd. Jag hade en härlig känsla och fäktades bra. Jag är besviken att jag inte nådde hela vägen fram men samtidigt är jag glad för alla fina matcher jag presterade fram dit," säger Åsa om tävlingen.

• Uppsala

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har drygt 100 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.