Hole-in-one för Östersundsgolfare första dagen på Student-EM

Första dagen på Student-EM kunde inte ha börjat bättre för Therèse Nerpin, från Östersund, som gjorde karriärens första hole-in-one och leder damernas singeltävling på fem under par. Sverige representeras på Student-EM i Golf i St Gallen, Schweiz, av sju golfare från Scandinavian School of Golf i Halmstad.

I herrklassen spelade Per Längfors stabilt och leder på minus fyra. I lagtävlingen ligger de svenska herrarna överst i resultatlistan på fyra under par. Damerna är inte sämre, tack vare Nerpins storspel, och leder lagtävlingen på par. Tävlingen pågår i fyra dagar utan cut och motståndet är bra med bland andra den i världen 19:e-rankade amatören Mathias Eggenberger från Schweiz, tävlande för University of Sterling.

- Student-EM hade inte kunnat börja bättre för Sverige. För deltagarna är ett Student-EM ett bra sätt att utveckla sin mästerskapskompetens inför framtiden, säger Johanna Olsson, generalsekreterare, Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Det svenska laget från Scandinavian School of Golf
Josefin Odenring
Therèse Nerpin
Malin Vingeskog
Per Längfors
Sebastian Hansson
Oliver Percy-Smith
Simon Dahlin
Sofia Grönberg Whitmore Coach

För mer information:
Anders Manell
, presschef, 072-200 56 33
Johanna Olsson, generalsekreterare, 072-528 14 63

• student-em

• Jämtland

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 70 medlemsföreningar med cirka 50 000 medlemmar.