Japan till Student-VM i Uppsala

Japan är klart för Student-VM i amerikansk fotboll i Uppsala i vår.

– Det här blir ett fantastiskt tillfälle för våra collegespelare inte bara till en turnering på hög nivå, utan också till kulturellt utbyte. Vi ser verkligen fram emot att besöka Sverige nästa år, säger Toyohisa Asada, ordförande i det japanska amerikansk fotbollsförbundet.

Amerikansk fotboll har spelats i Japan i drygt 70 år. Den första officiella matchen i landet spelades
1943 mellan de kombinerade lagen Meiji Universitet och Rikko Universitet och Waseda Universitet och Yokohama Country and Athletic Club. Sedan dess har många nya collegelag bildats och den japanska amerikansk universitetsfotbollen har alltid varit med i centrum av sportens utveckling i landet.

– Japan har länge haft sitt landslag rankat bland de bästa i världen. Det ska bli fantastiskt roligt att se dem spela här i Uppsala nästa år, säger Martin Söderberg, ordförande i arrangörsklubben Uppsala 86ers och projektledare för VM.

Student-VM i amerikansk fotboll avgörs 1–11 maj 2014. Sveriges Akademiska Idrottsförbund, SAIF, är värd för Student-VM i samarbete med den lokala arrangören Uppsala 86ers, Svenska Amerikansk Fotbollförbundet, Upplands Idrottsförbund, Uppsala universitet, SLU, Destination Uppsala och Fyrishov AB.

– Vi arrangerar regelbundet internationella studentidrottstävlingar i Sverige och att få stå värd för det första Student-VM:et i amerikansk fotboll, som dessutom blir det största VM:et sett till antal deltagare, känns förstås mycket roligt, säger Josef Åhman, generalsekreterare i Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Det planeras för 16 lag i mästerskapet (åtta dam- och åtta herrlag) och totalt 600 deltagare. De svenska trupperna tas ut i början av nästa år.

Josef Åhman, generalsekretare
Sverige Akademiska Idrottsförbund