Josefin Taljegård på 15:e plats i Vinteruniversiaden - studentidrottens motsvarighet till olympiska spel

Konståkerskan Josefin Taljegård kom på 15:e plats i långprogrammet i Vinteruniversiaden - studentidrottens motsvarighet till olympiska spel.

I tävlingen, som avgjordes under torsdagen inför en fullsatt arena på 12 000 åskådare, deltog 23 av de 24 åkare som kvalificerat sig från kortprogrammet dagen innan. Taljegård slutade på 15:e plats med en totalpoäng på 121,47 poäng.

- Det var en otrolig upplevelse att tävla i en arena på 12 000 personer som var fullsatt. Programmet började bra men i slutet gjorde jag några tekniska missar. Koreografin var dock väldigt uppskattad och jag fick med mig publiken som klappade entusiastiskt till musiken. Jag är ändå rätt nöjd med tävlingen som helhet och en 15:e plats var en bra placering i ett startfält på toppnivå med många deltagare, och flera medaljörer, från tidigare VM och EM, säger Josefin.

Josefin kommer ursprungligen från Stensjön, bor i Mölndal och studerar ekonomi vid Göteborgs Universitet.

Universiaden pågår mellan den 29 januari och 8 februari, och är en av världens största multiidrottsliga tävlingar som har arrangerats vartannat år sedan 1959. Tävlingarna håller hög internationell klass och fungerar ofta som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap. Gemensamt för deltagarna i Universiaden är att de kombinerar sin elitsatsning med eftergymnasiala studier. I årets Vinteruniversiad deltar cirka 2 500 deltagare från över 55 länder. Från Sverige deltar en trupp på 52 deltagare, där flera har internationell erfarenhet sedan tidigare från såväl OS, VM och EM som Universiaden.

Vinteruniversiaden i korthet
* 2 500 deltagare från över 55 länder
* 3 000 volontärer
* Åtta obligatoriska idrotter: alpin skidåkning, längdskidor, skidskytte, snowboard, curling, ishockey, konståkning och skridsko.
* I årets Universiad genomförs även tävlingar i freestyle åkning, backhoppning och nordisk kombination.

Josefin Trogen, kommunikationsansvarig, 070-212 94 70
Cecilia Västgård, tävlingsansvarig, 070-330 54 81

• Västra Götaland

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 90 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.