JURA – Jönköping University Rowing Association utsågs till Årets förening vid Studentidrottsforum 2019

I helgen arrangerade Sveriges Akademiska Idrottsförbund, tillsammans med Chalmers Studentkårs Idrottssällskap och Göteborgs Akademiska Ryttarsällskap, Studentidrottsforum 2019 i Göteborg med deltagande studentidrottare från hela landet. JURA – Jönköping University Rowing Association utsågs till Årets förening.

JURA – Jönköping University Rowing Association vann med motiveringen: Årets förening är ett levande bevis på att det går att föra samman människor från hela världen kring en idrott. Årets förening har lyckats skapa en stimulerande miljö för både nybörjare och studenter som tränar och tävlar på elitnivå. De senaste åren har föreningen vidgat sina vyer och gjort en häftig resa ut i Europa. I september 2019 stod de själva som värdar när drygt 500 studentroddare från över 80 europeiska universitet kom till deras egen sjö. Med engagemang och delaktighet har den lilla föreningen visat att det stora är möjligt!

- Utmärkelsen betyder jättemycket för oss och visar att även vi som en ganska liten förening kan göra större saker. För oss handlar det mycket om goda samarbeten med andra föreningar, Jönköping University och kommunen. Men också om att ha en stark vilja, säger Ebba Mårtensson, ordförande i JURA – Jönköping University Rowing Association.

- Våra 90 studentidrottsföreningar från Luleå Universitet i norr till Malmö Universitet i söder erbjuder sina närmare 60 000 medlemmar hundratals träningar inom allt från innebandy, badminton och ridning till löpning, spökboll och gruppträning. Träningen blir ett skönt avbrott från pluggandet och skapar ofta ett socialt sammanhang bortom kursare och program, säger Johanna Olsson, generalsekreterare i Sverige Akademiska Idrottsförbund.

Årets förening belönas med en prissumma på 10 000 kronor.

Under galakvällen delades fyra utmärkelser inom studentidrotten ut; Årets förening, Årets eldsjäl, Årets studentidrottsfilm och Årets foto.

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 90 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.

För fler frågor, kontakta Johanna Olsson, generalsekreterare på Sveriges Akademiska Idrottsförbund, tel: 010-476 54 91.

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 90 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.