LiU-studenter blev årets studentmästare i ridsport 2017

I helgen avgjordes Student-SM i ridsport i Linköping. Årets studentmästare korades i individuell hoppning, individuell dressyr samt lag kombination där Linköpings- och arrangörsföreningen LARK tog hem 3 rosetter i lag samt 6 individuella.

Tävlingen arrangerades av Linköpings Akademiska Ridklubb (LARK) på det nästan nybyggda Smedstad Ridsportcenter i Linköping. Drygt 60 deltagare och supportrar från Lund i söder till Umeå i norr var på plats för att tävla om - eller heja fram - årets studentmästare i ridsport 2017. Det blev en lyckad helg med duktiga ryttare och hästar, fina ritter, lekar, sittning och massa skratt.

"Det känns fantastiskt roligt efter så många veckor och månader av slit att få en riktig betalning så här när det verkligen gäller. Vi är så nöjda med hela arrangemanget - alla samarbetspartners, sponsorer, funktionärer och alla andra som har gjort det här arrangemanget möjligt," säger projektgruppen för årets Student-SM. Som pricken över i-et tog LARK dessutom hem vinsten i lag kombination: "Det känns så jäkla nice, riktigt bra!" säger de efter vinsten.

Cassandra Andela som också tävlade för LARK vann individuell hoppning. "Det känns helt fantastiskt att få ha varit med och tagit del av det här arrangemanget och jag är så glad att det har gått så bra. Det är första gången jag är med i ett Student-SM och det kommer nog inte bli sista. Det har varit superkul, helt fantastiskt!" säger Cassandra efter vinsten.

Samtliga rosetter för LARK:

Individuell hoppning:
1. Cassandra Andela
3. Åse Frennberg
4. Johanna Hellström
5. Erika Lundqvist

Individuell dressyr:
2. Julia Alexandersson
5. Amanda Dahlström

Lag hoppning (ej Student-SM): guld

Lag dressyr (ej Student-SM): silver

Lag kombination: guld

• student-sm
  • medaljer

• Östergötland

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 90 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.

Student-SM lockar varje år totalt cirka 800 -1000 studenter från hela Sverige, som alla kämpar för att ta hem titeln ”svensk studentmästare” i respektive idrott. Student-SM erbjuder förutom rafflande tävlingar även erfarenhetsutbyte, glädje och gemenskap bland deltagarna.Student-SM riktar sig till idrottare på alla nivåer. Tävlingarna är öppna för alla studenter som är medlemmar i en förening ansluten till Sveriges Akademiska Idrottsförbund. För att en tävling skall bli Student-SM klassat så måste deltagare/lag från minst fyra olika studentidrottsföreningar delta per klass.

Student-SM i ridsport arrangerades 2017 av Linköpings Akademiska Ridklubb i samarbete med Smedstad Ridsportcenter och Sveriges Akademiska Idrottsförbund. Inom studentridsport tävlar alla deltagare på lånade hästar som lottas ut. Tre personer tävlar på varje häst, man får fem minuter på sig att rida fram och lära känna hästen innan start. I hoppning bedöms stil samt fel och i dressyr stil. Ryttaren med bäst poäng per häst går vidare till semifinal där nya hästar lottas ut. Den bästa av de tre ryttarna som rider hästen går då vidare till final där finalisterna rider samma - men återigen en ny - häst. I lag kombination räknas tre hoppritter från föreningen och tre dressyrritter där poängen räknas samman enligt ett särskilt system.