Örebrostudent till Universiaden i Ryssland – studentidrottens motsvarighet till OS

Sverige skickar en trupp på 100 personer, varav 61 aktiva, till Universiaden som pågår mellan den 6-17 juli i ryska Kazan. Örebro universitet representeras av Pierre Hampton som till vardags studerar matematik och spelar basket för Norrköping Dolphins.

Den svenska truppen innehåller fler meriterade idrottare, exempelvis Danielle Hamilton Carter som precis är hemkommen från Frankrike där hon spelat basket-EM. Universiaden är en av världens största tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Tävlingarna håller högsta internationella klass och brukar fungera som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap. I årets Universiad deltar cirka 13 500 idrottare vilket är fler än på London-OS. Flera av medaljörerna från London finns på plats i Kazan för att tävla om de 351 åtråvärda medaljerna. Rysslands president Vladimir Putin har personligen varit och inspekterat flera av de nybyggda arenorna.

– Vi ser fram emot ett högklassigt arrangemang med mängder av duktiga studentidrottare. För deltagarna är en Universiad ett bra sätt att utveckla sin mästerskapskompetens inför framtiden och förhoppningsvis får vi med oss några medaljer hem, säger Johanna Olsson, tävlingsledare, Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

För utförlig information om den svenska truppen se dokumentet Pressinformation i vårt pressrum på Mynewsdesk.

Sommaruniversiaden i korthet
13 500 deltagare från 170 länder.
2 000 journalister och direktsänd tv i ett 50-tal länder. Bland annat sänder Eurosport direkt.
20 000 volontärer Tolv obligatoriska idrotter: basket, bordtennis, fotboll, friidrott, fäktning, gymnastik, judo, simhopp, simning, tennis, vattenpolo och volleyboll.
Valfria idrotter som respektive arrangör fastställer. I Kazan boxning, rodd, landhockey, tyngdlyftning, beachvolleyboll, konstsim, schack, skytte, kanot, brottning, bältesbrottning och rugby.
Tävlingar genomförs på 64 olika arenor varav ungefär hälften är nybyggda för Universiaden.
Nästa Sommaruniversiad arrangeras i Sydkorea 2015.
Nästa Vinteruniversiad arrangeras i Trentino, Italien i december 2013.

Anders Manell
, presschef, 072-200 56 33
Johanna Olsson, chef tävlingsledning, 070-330 54 81

• student-sm
  • lärosäte
  • medaljer

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 65 medlemsföreningar med cirka 65 000 medlemmar.