Pressinbjudan: Dags för Milspåret med Student-SM i löpning

Den 22 maj avgörs det populära motionsloppet Milspåret på Djurgården i Stockholm. Förutom motions- och tävlingsklasser ska det avgöras vem som blir svensk studentmästare i löpning.

Första start går kl. 18.30 när 5-kilometersklasserna släpps iväg. Kl. 19.00 går starten för 10-kilometersklassen där Student-SM ingår. Start- och målområdet är vid Sjöhistoriska museet.

Förra årets lopp lockade 1 768 anmälda, vilket var deltagarrekord. Student-SM arrangeras av Stockholms Studenters Idrottsförening, på uppdrag av Sveriges Akademiska Idrottsförbund, tillsammans med Spårvägens Friidrottsklubb.

- 2013 var det cirka 100 anmälda i de två Student-SM-klasserna. En nyhet var att det fanns två lagtävlingar inbakade i Student-SM. En där de fem bästa tiderna från respektive studentidrottsförening räknades ihop och bästa sammanlagda tid vann. I denna tävling stod Norrlands Nations IF som segrare. En annan lagtävling var att den studentidrottsförening som hade flest anmälda deltagare i förhållande till hur många studenter lärosätet hade vann. Här vann GIH IF den första inteckningen i ett fint vandringspris. Vi hoppas att många studentmotionärer lockas att anmäla sig till årets tävling. Även om man inte springer för att ta en tätplats i den individuella klassen i Student-SM, så kan man stödja sin studentidrottsförening till en framskjuten placering, säger Ulf Carnestedt, som är arrangemangsansvarig på Stockholms Studenters Idrottsförening.

- Student-SM i löpning är en riktig folkfest. Möjligheten för löparintresserade studenter att få mäta sina krafter mot varandra under trevliga förhållanden, tillsammans med fler än 1 700 andra löpare och i en härlig miljö gör inramningen för denna tävling unik, säger Daniel Kudrén, tävlingsansvarig på Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

All information om Milspåret och Student-SM finns på: www.milsparet.se

Ulf Carnestedt, ansvarig för arrangemang och sektionsverksamhet
Stockholms Studenters Idrottsförening
ulf.carnestedt@ssif.su.se

Joanna Bong Lindström, kommunikationsansvarig
Sveriges Akademiska Idrottsförbund
joanna.lindstrom@saif.se

Fakta – Stockholms Studenters Idrottsförening

Stockholms Studenters Idrottsförening (SSIF) har ungefär 20 sektioner som organiserar ett 40-tal olika idrottsaktiviteter. Totalt finns SSIF på mer än 35 platser runt om i Stockholm. SSIF har som mål att alla som tränar ska få en mängd olika träningsformer på alla nivåer att välja mellan, detta med hög kvalité och förmånliga priser.

Fakta – Spårvägens Friidrottsklubb

Spårvägens Friidrottsklubb är en av de mest framgångsrika friidrottsklubbarna i landet.  Spårvägens FK bedriver elitverksamhet i friidrott och bland de aktiva hittar du alltid några landslagsdeltagare. Spårvägens FK har även breddverksamhet och ungdomsverksamhet. Varje år arrangerar Spårvägens FK ett dussintal större tävlingar och av dessa är de flesta långlopp med tusentals deltagare. De största är Asics Stockholm Marathon, Tjejmilen, DN Stockholm Halvmarathon och Vår Ruset.

• motionslopp
  • motion
  • löpning
  • student-sm

• Stockholm

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 70 medlemsföreningar med cirka 70 000 medlemmar.