Söderhamnsspelare till åttondelsfinal i bordtennis på Universiaden - studentidrottens motsvarighet till ett olympiskt spel

Universiaden i koreanska Gwangju är nu i full gång. Söderhamnsspelaren Jonas Stener och de andra svenskarna i bordtennislaget tog sig hela vägen till åttondelsfinal där man var nära att slå Tyskland. Innan Tysklandsmatchen gjorde laget en stor insats och lyckades vinna mot Hongkong.

Som gruppsegrare hade Sverige otur i lottningen att direkt få möta ett Tyskland av yppersta världsklass. I det tyska laget ingick bland andra Ruwen Filus som är rankad 32 i världen. Filus vann sina två singlar, om än med viss möda. Laget gör en heroisk insats när de lyckas pressa tyskarna till fem matcher (2-3).

- Motståndet var riktigt tufft men vi var riktigt nära att ta tyskarna. Vi hade då fått möta Kina i kvarten och det hade varit en häftig utmaning. Att vara med på en Universiad är ett bra sätt att få mästerskapserfarenhet inför framtiden, säger Jonas Stener.

Följ tävlingarna live på livefisu.tv.

Sommaruniversiaden i korthet
Universiaden är en av världens största tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959.
13 500 deltagare från 170 länder.
2 000 journalister och direktsänd tv i ett 50-tal länder. Bland annat sänder Eurosport direkt.
20 000 volontärer
Obligatoriska idrotter: basket, bordtennis, fotboll, friidrott, fäktning, gymnastik, badminton, judo, simhopp, simning, tennis, vattenpolo och volleyboll.
Valfria idrotter som respektive arrangör fastställer, i Gwangju golf, handboll, rodd, baseboll, bågskytte, skyttesport och taekwondo.
Tävlingarna genomförs på 69 olika arenor.
Nästa Sommaruniversiad arrangeras i Taiwan 2017.

För utförlig information om den Svenska truppen, se dokumentet Pressinformation i vårt pressrum på Mynewsdesk.

Anders Manell, presschef, 070-314 57 29

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 70 medlemsföreningar med cirka 50 000 medlemmar.