Steding 14:e i slalomen i Universiaden

Med 14:e plats var Daniel Steding från Luleå bäste svensk i slalomen i Universiaden i Trentino i dag.

Han körde upp sig från 18:e plats från första åket.

- Det var lite lugnt och långsamt i första och lite mer ös men strul i andra. Två okej åk, säger Daniel Steding.

Finländaren Joonas Rasanen tog guldet.

Gustav Lundbäck kom på 20:e plats och Carl-Johan Öster på 34:e plats.

Henrik Gunnarsson, Emil Johansson och Jakob Eriksson åkte ur i första åket.

Resultat slalom, herrar: http://www.fisu.net/en/Main-results-Tissot-3881.html

Universiaden är en av världens största tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Årets mästerskap är den 26:e Vinteruniversiaden i ordningen och hålls i italienska Trentino den 11-21 december.

Gemensamt för deltagarna i Universiaden är att de kombinerar sin elitsatsning med eftergymnasiala studier. Sverige sänder en trupp med nära 60 studentidrottare. Tävlingarna håller högsta internationella klass och brukar fungera som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap.

För utförlig information om den svenska truppen se gärna dokumentet Pressinfo Vinteruniversiaden i vårt pressrum, samt bifogat i detta meddelande.

www.universiadetrentino.org/en

Internationella studentidrottsförbundet, FISU, sänder vissa tävlingar live, samt lägger ut höjdpunkter från Universiaden här: http://www.livefisu.tv/

Eurosports sändningstider för mästerskapet: http://tv.eurosport.se/tvpress.shtml?ctcom=448&ctcha=250,7&ctlan=7

Foto: Sveriges Akademiska Idrottsförbund, fria för användning på webb och i tryck.
Henrik Gunnarsson till vänster och Carl-Johan Öster till höger.

Joanna Bong Lindström, kommunikationsansvarig
Sveriges Akademiska Idrottsförbund