Student-VM i triathlon och 3x3 basket till Sverige 2018

Sverige tog i konkurrens med bland andra Brasilien och Portugal hem Student-VM i triathlon och 3x3 basket 2018.

Sveriges Akademiska Idrottsförbund har en lång tradition av att arrangera internationella studentidrottsevenemang och ett Student-VM bidrar till att stärka studentidrotten, både nationellt och internationellt. Att arrangera internationella tävlingar ligger också i linje med regeringens nya exportstrategi om fler internationella evenemang till Sverige.

-Vi är glada och stolta över att ha fått två Student-VM under ett och samma år till Sverige. Det är ett kvitto på svensk studentidrotts starka ställning internationellt, säger Johanna Olsson, generalsekreterare Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

World University Championships, eller Student-VM, avgörs vartannat år och det första mästerskapet hölls 1963. Tävlingarna håller hög internationell klass och är öppna för studerande vid eftergymnasial utbildning i åldern 17–28 år. Student-VM i triathlon arrangeras i Kalmar och är ett samarbete mellan Sveriges Akademiska Idrottsförbund, Destination Kalmar, Kalmar kommun, Linnéuniversitetet,Svenska Triathlonförbundet och Kalmar RC Triathlon. Kalmar har lång erfarenhet av triathlontävlingar och har de senaste fyra åren arrangerat Ironman.

Student-VM i 3x3 basket arrangeras i Uppsala och är ett samarbete mellan Sveriges Akademiska Idrottsförbund, Uppsala basket, Destination Uppsala, Uppsala kommun, Uppsala universitet, Sveriges lantbruksuniversitet och Svenska Basketbollförbundet. Basket har en stark ställning i Uppsala bland annat genom Uppsala basket som har både ett dam- och ett herrlag i högsta ligan.

Johanna Olsson
,generalsekreterare, 072-528 14 63
Anders Manell, kommunikationsansvarig, 072-200 56 33

• basket
  • triathlon
  • student-em
  • amerikansk fotboll

• Kalmar

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 70 medlemsföreningar med cirka 50 000 medlemmar.