Tyngdlyftaren Emma Enberg från Borlänge slog personligt rekord i Sommaruniversiaden

Sommaruniversiaden har precis börjat och i dagens tävlingar lyfte Emma Enberg från Borlänge personligt rekord - något som ledde till en elfteplats och gjorde henne till den fjärde bästa svenska tyngdlyftaren någonsin.

Sommaruniversiaden pågår mellan den 19 och 30 augusti 2017 i Taipei, Taiwan. Universiaden är en av världens största multiidrottsliga tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Tävlingarna håller högsta internationella klass och fungerar ofta som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap. Gemensamt för deltagarna i Universiaden är att de kombinerar sin elitsatsning med eftergymnasiala studier. I årets Sommaruniversiad deltar cirka 9000 tävlade från cirka 170 länder världen över. Sverige skickar en trupp på cirka 70 tävlande och drygt 30 ledare, coacher och läkare. Den svenska truppen innehåller flera meriterade idrottare som deltagit i såväl VM och EM som Universiaden och andra internationella studentidrottstävlingar.

Emma Enberg kommer från Borlänge och studerar nu Sports Management på Mälardalens högskola. Årets Universiad är hennes första, men hon startade starkt och slutade på en elfteplats.

"Det var jätteroligt. Min bästa internationella tävling och personliga rekord i klass -58kg som jag bara bantar ner mig till på viktiga tävlingar. Det började sådär med bom på ingångsvikten 75 sen blev det bara bättre och bättre. 77 var bara 1 kg bakom de bästa i b-gruppen och i stöt hade vi en stenhård fajt med en japansk och en kanadensisk tjej. Jag klarade alla stötarna med 94-98-100 och det gick mycket bra så jag blev trea i b-gruppen. Resultatet 177 är klart bättre än mitt tidigare rekord 172, som är från förra året och nordiskt juniorrekord. Enligt lyftningens handikappsystem fick jag lite över 250 p som vad vi vet bara har överträffats av 3 andra svenska tjejer," berättar en nöjd Emma efter tävlingen.

• Dalarna

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har drygt 100 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.