Umeåhoppare missade final på Universiaden i Kazan – studentidrottens motsvarighet till ett olympiskt spel

I höjdhoppskvalet på Universiaden klarade Jakob Thorvaldsson inte att gå till final men det var inte långt ifrån. Jakob klarade med god marginal 2,10 i sista försöket och på 2,15 hade han tre bra försök. Universiadrekordet innehas av Igor Paklin med 2,41 från Universiaden i Kobe 1985 då han blev den förste att hoppa över drömgränsen 2,40.

Motståndet var bästa möjliga med den olympiske mästaren från London, ryssen Ivan Uchov, som kom femma. Vann gjorde ryssen Sergey Mudrov på 2,31. Höjdhoppstävlingen hade fem man över 2,28 vilket beskriver vilken kvalitet det var på tävlingen. Till vardags studerar Jakob matematik och elektronik på Umeå universitet.

– Jag är lite missnöjd med att jag inte klarade 2,15 men hoppningen är på gång och det ser bra ut inför SM i augusti. Mitt främsta mål var att hoppa bra och då hade det räckt till final, säger Jakob Thorvaldsson efter kvalet.

Sverige skickar en trupp på 100 personer, varav 61 aktiva, till Universiaden som pågår mellan den 6-17 juli i ryska Kazan. Universiaden är en av världens största tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Tävlingarna håller högsta internationella klass och brukar fungera som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap. I årets Universiad deltar cirka 13 500 idrottare vilket är fler än på London-OS. Flera av medaljörerna från London finns på plats i Kazan för att tävla om de åtråvärda medaljerna. Rysslands president Vladimir Putin invigde i lördags Universiaden.

För utförlig information om den svenska truppen se dokumentet Pressinformation i vårt pressrum på Mynewsdesk.

Anders Manell
, presschef Team Sweden, 072-200 56 33

• Friidrott

• lärosäte
  • student-sm
  • höjdhopp

• Västerbotten

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 67 medlemsföreningar med cirka 65 000 medlemmar.