Uppsalastudenter sprang hem segern i Student-SM

Parallellt med årets upplaga av Uppsala Studentlopp avgjordes även Student-SM i löpning. Studentidrottare från nio olika föreningar tävlade om vem som skulle bli årets studentmästare i löpning på Studenternas Idrottsplats i Uppsala, där Uppsalastudenter sprang hem segern i både fem- och tiokilometersklassen.

Vinnaren i tiokilometersklassen blev Emil Olsson från Norrlands Nations Idrottsförening med tiden 35:07. ”Det känns bra, väldigt bra [att ha vunnit]. Det var många bra löpare som man kunde ta rygg på, så det gick lätt att springa," säger han om segern. På andra plats kom Måns Vikström, Medicinska Idrottsföreningen i Uppsala, med tiden 36:17.

Vinnare i femkilometersklassen blev Björn Seifert från Studenternas Löparklubb i Uppsala, med tiden 17:17. "Det känns jättekul [att ha vunnit], jag gillar ju att springa och det var en kul grej att springa det här loppet", säger han om loppet. "Jag planerar nog att försöka springa några till [Student-SM]."

På andra plats kom Anders Herrmann, Studenternas Löparklubb i Uppsala, med tiden 17:27 och på tredje plats Anton Landgren, Mittuniversitetets Idrottsförening i Sundsvall, med tiden 17:34.

• Friidrott

• löpning
  • student-sm

• Uppsala

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 90 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.

Josefin Trogen

Förbundskoordinator och Kommunikationsansvarig Kommunikation, administration, ekonomi 072-2503387