Världscuptävling för studentryttare i Lund 28-30 juni

Den 28-30 juni arrangeras en Student Riding Nations Cup (SRNC), en världscuptävling för studentryttare, på Lunds Civila Ryttarförenings anläggning i Lund. Tävlingen samlar ryttare från hela Europa samt USA. Från Sverige står hoppet till hemmaryttaren Malin Magnusson, Uppsalastudenten, Sanna Andersson och Umeåstudenten Beatrice Gustafsson.

För första gången på sju år hålls en världscuptävling för studenter i Sverige. Tävlingarna genomförs individuellt och i lag i grenarna hoppning och dressyr och samlar de bästa studentryttarna i världen. De svenska ryttarna kommer att göra sitt yttersta för att vinna på hemmaplan.

- Vi har saknat internationell prägel på studentridningen i Lund, och tog därför initiativet till tävlingen. Efter de stora svenska framgångarna utomlands det senaste året känns det naturligt att erbjuda vår hemmapublik en tävling. Vi vill gärna sätta Lund på kartan i studentryttarsammanhang och visa de gästande nationerna vår vackra stad, säger Maria Svantemark, ordförande för organisationskommittén.

Bakom arrangemanget står den nybildade föreningen SRNC Lund 2013 i samarbete med Lunds Akademiska Ryttarsällskap.

Program:
Tävlingen startar 09.30 på fredagen med dressyr. På lördagen börjar tävlingen med hoppning klockan 10.00. Semifinalerna och finalerna i hoppning och dressyr går på söndagen med start 09.45.

För mer information:
Maria Svantemark, ordförande SRNC Lund 2013, 073-360 18 49
Anders Manell, kommunikationsansvarig, 010-476 54 94

För utförligt program och ytterligare information http://www.lundsstudentryttare.se/srnclund2013/

• Häst-, ridsport

• lärosäte
  • student-vm
  • svantemark
  • världscup
  • ridsport
  • student-sm
  • universiad

• Skåne

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 65 medlemsföreningar med cirka 65 000 medlemmar.