Grej of the Day – 100 grejer i en bok

Allt fler lärare använder Micke Hermanssons mikrolektioner Grej of the Day för att på ett inspirerande sätt motivera sina elever och utveckla deras intresse för kunskap. I samarbete med Studentlitteratur ger han nu ut en bok med 100 ”grejer”, färdiga att använda i klassrummet.
– Jag ville skapa ett läromedel där faktasökning, ledtrådar och följdfrågor är förberedda för att läraren effektivt ska kunna genomföra lektionerna, säger Micke Hermansson.

Boken och den tillhörande digitala delen innehåller 100 GOTD-lektioner och en steg-för-steg-guide för hur man som lärare kan arbeta med sin klass. Materialet bidrar till att snabbt och effektivt kunna planera och genomföra mikrolektionerna och passar både dem som redan kommit igång och dem som är i startgroparna med GOTD.

Kunskap på tio minuter
– Syftet med GOTD är att varje dag få glänta på nya spännande kunskapsdörrar. Det korta mikroformatet har varit en betydande faktor till att detta slagit så stort bland eleverna. Det ger kunskap på tio minuter, säger Micke Hermansson.

Färdigt material att använda i klassen
I boken presenteras varje ”grej” på ett uppslag där det finns en faktatext, förslag på ledtrådar, minns du-frågor och bilder som gör det enkelt att komma igång. I den tillhörande digitala delen finns färdigt material till 100 GOTD-lektioner att använda i klassen. Materialet innehåller också instruktioner för hur man arbetar med GOTD-modellen. Micke Hermansson förklarar:
– Lärare som arbetar med GOTD tycker ibland att det tar för mycket tid att förbereda lektionerna med faktasökning, att hitta ledtrådar och att ordna följdfrågor. Med det färdiga materialet är det lätt att genomföra en lektion och att hitta tips och inspiration till nya lektioner.

Vidgar elevernas allmänbildning
– Jag har själv sett hur GOTD vidgar elevernas allmänbildning samt deras intresse för nyhetsbevakning och omvärlden. Framför allt inser eleverna att kunskap hänger ihop – det finns tydliga kopplingar mellan till exempel Rosa Parks, Martin Luther King och Nelson Mandela, säger Micke Hermansson.

Om Grej of the Day
Micke Hermansson är mellanstadielärare och har använt mikrolektionerna Grej of the Day sedan hösten 2009. Mikrolektionerna pågår under 8-10 minuter och sätter tonen för dagen. Lektionerna ska skapa lust och inspiration genom intressant och spännande innehåll. Arbetsmetoden används idag av lärare i hela landet och har spridit sig även till de nordiska grannländerna. Grej of the Day har också en av landets största Facebook-grupper inom pedagogik, där medlemmarna delar med sig av kunskaper, planeringar och material. Micke Hermansson utsågs av Handelskammarens till Sveriges Bästa Lärare 2015. Priset delas ut årligen till lärare med särskilt god pedagogik.

Grej of the Day finns nu i bokhandeln samt på Studentlitteratur.se, där man även kan prova på det digitala materialet.