Studentum leverantör till Högskoleverkets nya söktjänst för utbildningar

På Högskoleverkets webbplats, Studera.nu, utvecklas en ny söktjänst, Sök och jämför utbildning. Den gör det möjligt för studenter att enkelt jämföra utbildningar och högskolor med varandra. Den tekniska leverantören bakom söktjänsten är det svenska företaget Studentum AB som driver ledande nordiska och europeiska söktjänster för utbildningar samt den globala söktjänsten Educations.com.

Det finns redan en testversion av Sök och jämför utbildningar där blivande studenter kan få en uppfattning om arbetsmarknaden och på sikt också se resultat från Högskoleverkets kvalitetsutvärderingar.

Studera.nu har funnits sedan år 2001, och sedan 2005 är webbplatsen ett samarbete mellan Högskoleverket och Verket för högskoleservice (VHS). Sveriges universitet och högskolor deltar på sajten genom att automatiskt rapportera in sina utbildningar så de blir sökbara via söktjänsten. Till Studera.nu vänder sig personer för att informera sig om studier på universitet och högskolor och för att anmäla sig till universitet- och högskoleutbildningar.

Nu jobbar Högskoleverket med att förbättra söktjänsten så att studenter lättare ska kunna hitta samt jämföra utbildningar. Studentum har fått förtroendet att bygga den tekniska lösningen.

- Det har varit tids- och kostnadseffektivt för oss att utgå från Studentum´s befintlig plattform för utbildningsinformation i vårt arbete med att utveckla en funktion som kombinerar utbildningsinformation med andra fakta som t.ex. arbetsmarknadsprognoser och framtida kvalitetsutvärderingar. Jag ser gärna ett fortsatt samarbete i vår ambition att fortsätta utvecklingen av prestationsgränssnitt och datakvalitet för funktionen Sök och jämför utbildning. Studentum har varit en utmärkt samarbetspartner, säger Eva Ferndahl informationschef på Högskoleverket.

Studentum AB driver söktjänster inom utbildning i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Holland och Storbritannien. Studentum´s vision är att hjälpa alla i hela världen att hitta sin utbildning. För två år sedan lanserades Educations.com som Studentum siktar på att göra till den ledande söktjänsten i världen för utbildningar.

- Att Högskoleverket vände sig till oss för att bygga deras nya söktjänst är ett kvitto på att Studentum´s söktjänst är bra uppbyggd och att vi har gjort ett bra jobb med vår plattform. Vi är oerhört stolta och glada över att vi fått förtroendet att göra detta, och vi ser fram emot den slutgiltiga versionen som lanseras i september, säger Marcus Boström, CTO och en av Studentum´s tre grundare.

Informationen som kommer att finnas i den nya söktjänsten på Studera.nu hämtas ifrån VHS databas, som i sin tur kommer ifrån de olika universiteten och högskolorna.

Presskontakt:

Jessica Esterling
Informatör på Studentum.se
Direct: +46 (0)8 509 106 15
Mobile: +46 (0)76 307 11 16
jessica.esterling@studentum.se

Marcus Boström
CTO & Founder på Studentum
Direct: +46 (0)8 509 106 30
Mobile: +46 (0)70 471 37 22
marcus.bostrom@studentum.se

Eva Ferndahl
Informationschef på HSV
Tel: +46 (0)8-563 085 86
Mobile: +46 (0)73-662 85 86

• söktjänst
  • universitet & högskola

Om Studentum

Studentum är Nordens mest använda söktjänst för eftergymnasiala studier. Studentums mission är att vara världsledande på att marknadsföra utbildningar via webbsöktjänst, genom samarbetspartners, genom besök i gymnasieskolor samt deltagande på studentmässor. I dagsläget finns över 45 000 sökbara utbildningar i Bolagets databas. Studentum startades som ett initiativ av tre studenter för att hjälpa blivande studenter att hitta utbildning. Studentums vision är att hjälpa alla i hela världen att hitta rätt utbildning. Studentum har funnits sedan år 2001 och har idag ca 95 medarbetare.

Om Studera.nu

På Studera.nu hittar du allt om hur högskolestudier fungerar. Du hittar kurser och program hos Sveriges universitet och högskolor och får information om behörighet och antagning. Det är också på Studera.nu du anmäler dig. Studera.nu lanserades 2001. Sedan 2005 är webbplatsen ett samarbete mellan Högskoleverket och Verket för högskoleservice (VHS). Även Sveriges universitet och högskolor deltar genom att rapportera in sina utbildningar så de blir sökbara via Studera.nu.