Bokmässan: Dahlior, släktforskning och det goda samtalet

Nyhet   •   Sep 24, 2018 14:49 CEST

Foto: Nadja Hallström.

Vi tror att respekt uppstår i det jämbördiga samtalet mellan människor, allas olikheter till trots. Det kan ske i analysen av en god bok eller i en diskussion kring olika jordmån. När samarbete inleds, då är allt vunnet för demokratin.

Därför är studieförbunden representerade på Bokmässans golv också detta år. Programlistan är diger och ämnena som avhandlas i montrarna omfattar allt från släktforskning, odling av dahlior, plast i havet och arabisk poesi till att brodera på stickat.

- ”Respekt” är ett av årets huvudteman under Bokmässan. Respekt mellan människor är avgörande för att folkbildning ska kunna vara möjlig. När människor möts i studiecirklarna är det för att de är nyfikna, vill bildas och lära sig från andra. Respekt är att acceptera varandras olikheter och utifrån det kunna samarbeta. Vi menar att olikheterna gör folkbildningen stark, och vi kommer fortsätta värna mångfald och sammanhållning över hela landet, säger Studieförbundens generalsekreterare David Samuelsson.

Även Studieförbundens och Sveriges Folkhögskolors gemensamma demokratisatsning #ViMåstePrata uppmärksammas i ett samtal med rubriken "Hur gör en enskild människa för att skydda demokratin?" mellan Elisabeth Åsbrink, författare och redaktör för "Handbok för demokrater", ärkebiskop Antje Jackélen och Pär Stenbäck, tidigare utrikes- och utbildningsminister i Finland.

Välkommen att delta i samtalen på plats eller via våra sociala medier!