Landsbygden kommer till tals

Digitalisering, likvärdig service och landsbygdsföretagaren som förnyare är några av ämnena som kommer att diskuteras på Studieförbundet Vuxenskolans mötesplatser i vår. Bakgrunden är landsbygdskommittén som presenterades 4/1. Remisstiden går ut redan 22/3. Studieförbundet Vuxenskolan har kritiseratden korta remisstiden och ordnar nu mötesplatser på flera platser i landet i vår.

- Utvecklingen av svensk landsbygd är en allt hetare fråga. Den berör både stad och land. Därför har vi tagit initiativet till diskussion och samarbetar med flera landsomfattande organisationer, säger Nina Larsson, förbundschef på Studieförbundet Vuxenskolan.

Landsbygdskommitténs betänkandeinnehåller 75 förslag för ökad tillväxt och välfärd på svensk landsbygd. Ett förslag är att flytta ut 10 000 statliga jobb från Stockholm till andra delar av landet.

Fakta: Studieförbundet Vuxenskolan har utformat ett material för studiecirklar om landsbygdskommittén. Det innehåller bland annat en dialogduk med frågor och diskussionsämnen samt en handledning.

Tider och platser

• Lillhärads bygdegård, norr om Västerås, lördag den 11 mars kl 10-13. Arrangör: Studieförbundet Vuxenskolan Västmanland.
  • Varberg, Östra Långgatan 42, lördag 11 mars kl 10-14. Arrangör: Studieförbundet Vuxenskolan Halland.
  • Fler tider och platser kommer under våren.

• Halland