SV:s musikverksamhet lockar tjejer

Samtidigt som Ungdomsstyrelsen i sin studie Fokus 13 om jämställdhet bland unga i åldern 13–25 år visar att killar får en betydligt större del av det statliga stödet till sina fritidsaktiviteter visar Studieförbundet Vuxenskolans musikverksamhet på en ökning av antalet tjejer – 19 % kvinnliga deltagare, vilket kan jämföras med omkring 12 % tjejer inom studieförbunden generellt.

Siffran är resultatet av en medveten satsning på att förändra attityder och påverka i vardagen. Bakom ökningen ligger en rad olika satsningar: SVs koncept Rebel Girls som erbjuder alltifrån läger och workshops för tjejer, Crossing Boarders utbildning av musikpersonal samt lokala aktivitetsplaner runt
om i landet.

- Vi är inte på något sätt bäst på detta men vi jobbar på det och det är ju så underbart att se att de satsningar vi gör ger resultat, säger Renée Weberitsch ansvarig för musik och inkluderande verksamhet på SV.

De avdelningar som satsat på en egen handlingsplan med särskilda satsningar är de som kommit längst och i senaste numret av SVs tidning Impuls (www.impuls.nu) berättas exemplet Ronneby där musikverksamheten nått 50/50. Visionen, säger Johan Svedberg verksamhetsutvecklare på plats, är att nå målet 70 % tjejer i all musikverksamhet.

Ronneby är ett av flera goda exempel runt om i landet som visar att man med en medveten satsning kan nå resultat. Norrköping, Västerås och Sundsvall är andra exempel på orter som nått förändring genom bl.a. kurser i ljudteknik för tjejer, läger m.m.

- Jag hoppas förstås att Blekinge ska inspirera fler SV-avdelningar till att våga satsa ännu lite högre och maxa sin vision. Nu är det bara att köra vidare säger Renée Weberitsch.

Läs mer på www.thetube.se

För ytterligare kontakt och info

-  Renée Weberitsch, Verksamhetsutvecklare musik
och inkluderande verksamhet SV.

Tel: 0735-32 59 80 E-post: renee.weberitsch@sv.se

-  Johan Svedberg,
Verksamhetsutvecklare musik SV Blekinge.

Tel: 0767-76 09 02 E-post: johan.svedberg@sv.se

• bildning