​Anmälningsdags till Sveriges största musik- och dansturné 2017

​Anmälningsdags till Sveriges största musik- och dansturné 2017

Nu öppnas en möjlighet för alla som vill få större scenvana och bli mer trygga som artister inom musik och dans. I helgen den 15 oktober öppnas anmälan för medverkan i 2017 års turné av Livekarusellen och Danskarusellen. Anmälan är öppen till sista november.

Alla som vill får delta – minst tre gånger

– Alla är välkomna att anmäla sig, delta och utvecklas genom att spela musik och dansa inför publik. Musikstil, ålder och erfarenhet spelar ingen roll – alla som vill får delta, säger Jonas Swanö från Studiefrämjandet, huvudansvarig för Livekarusellen och Danskarusellen.

Livekarusellen och Danskarusellen arrangeras sedan flera år tillbaka av studieförbundet Studiefrämjandet i samarbete med fritidsgårdar, föreningar och lokala arrangörer runtom i Sverige. Alla deltagare får minst tre tillfällen att uppträda inför publik, en unik möjlighet att utvecklas som musiker, dansare och scenpersonlighet. Förra året deltog drygt 1200 personer i hela landet.

– Danskarusellen är en bra plattform både för att visa upp dans och lära sig mer. Det finns inte så många ställen i Sverige att visa upp dans på, så Danskarusellen fyller verkligen en viktig funktion, säger Binta Clark, ledare och koreograf för Dancehallgruppen Blackout Empire som vann Danskarusellens turnéavslutning 2016.

Över 200 turnéstopp genomförs i landet för både musiker och dansare. Januari präglas av den så kallade ”Katapulten” som är startskottet för både Livekarusellen och Danskarusellen. Då står alla deltagande musiker, dansare, artister och grupper på scen samma dag. I december släpps schemat för turnén, som genomförs under våren 2017. Den stora turnéavslutningen arrangeras i Karlstad den 27 maj.

Ett sätt att utvecklas

– Lärandet är det som står i fokus för musikerna och dansarna som deltar, och det sker på deras egna villkor, säger Josefin Olsson, som tillsammans med Jonas Swanö är huvudansvarig för turnén.

Studiefrämjandet försöker hela tiden bygga ut karusellerna och innehållet i turnén med fler möjligheter för deltagarna att mötas, att ge och få feedback – allt i syfte att utvecklas.

– Det är fint att se att det blir kompisstämning nästan direkt bland deltagarna efter att ha delat scen bara ett par timmar, berättar Jonas.

Jonas och Josefine tycker att Livekarusellen och Danskarusellen är briljanta verksamheter för att utföra det folkbildningsuppdrag Studiefrämjandet har, att stötta människor att växa och utvecklas tillsammans med andra utifrån sina intressen.

Anmälan och mer information

Anmälan och mer info: www.livekarusellen.se och www.danskarusellen.se

Kontaktpersoner Livekarusellen och Danskarusellen:

Jonas Swanö jonas.swano@studieframjandet.se 054-20 21 859

Josefine Olsson josefine.olsson@studieframjandet.se 073-0361405

Kontaktuppgifter till alla regionala karusellchefer runtom i landet: http://www.livekarusellen.se/kontakt/

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.