På bokmässan delar vi tankar och kunskaper och blir folkbildade tillsammans.

​Civilkurage och hållbar bildning med Studiefrämjandet på Bokmässan

Bekämpa näthat, erbjud solidariska kylskåp, laga vilt och odla ekologiskt på längden och tvären. Möt flera goda krafter som arbetar för ett hållbart samhälle i vår monter på Mat och Trädgård på årets bokmässa. Från Trädgårdsscenen bjuder vi på klassisk folkbildning om djur, natur och trädgård och lite till.

I en tid av alternativa fakta och nättroll väljer Studiefrämjandet att lyfta frågor kring hur en bemöter näthat på sociala medier och på andra mötesplatser online. På Bokmässan kommer vi att visa att nätkärlek bara är en #hashtag bort.

Vi kommer att tala civilkurage och mod tillsammans med vår samarbetsorganisation #jagärhär och vår medlemsorganisation Sverok, föreningen som samlar alla i Sverige som gillar spelhobby.

Varje dag på vår Trädgårdsscenen berättar Mina Dennert, initiativtagaren till nätrörelsen #jagärhär, om civilkurage i sociala medier. På söndagen kan du dessutom höra Mina Dennert och Alexander Hallberg, ordförande i Sverok, samtala om civilkurage i spelvärlden, i sociala medier, i kommentarsfält och på andra platser där vi möts digitalt.

Bildning
Temat för Bokmässan är bildning och på Trädgårdsscenen kan ni höra flera av Sveriges mest passionerade odlare, trädgårdsmästare och samhällsdebattörer inom de gröna frågorna. På trädgårdsscen står Gunnel Carlson och presenterar våra föreläsningar, till exempel:

• Den hemliga trädgården med idéhistorikern Ronny Ambjörnsson
  • Från ekologisk grönsaksodling till avancerad hydroponisk odling med trädgårdsmästaren Tony Johansson
  • Vårt fantastiska viltkött med jägaren Martin Bertilsson
  • Den asiatiska köksträdgården med författaren Sutip Austad
  • Andelsjordbruk – för lokal och hållbar mat med Lina Morin och Sara Danielsson

Se hela vårt program på Trädgårdsscenen

Bildningsstig i idéträdgården
I vår vackra idéträdgård, byggd av deltagare i en klassisk studiecirkel, finns en bildningsstig som på ett finurligt sätt lyfter vår tids viktigaste frågor kopplade till odling och trädgård. Där kan besökaren bland annat:

• Lära sig mer om hur näringsrik mat är beroende av maskar och jord.
  • Samtala om hur det är att vara flexitarian och provsmaka blommor.
  • Se alternativ till ohållbar textilfärgning.

Hållbar utveckling
I vår monter bjuder vi på mat ur ett Solidariskt kylskåp som förvandlar matrester till minskat matsvinn, vår Cykelverkstad berättar hur du enkelt underhåller din cykel och eftersom vi tycker att alla ska ha råd att lämna bokmässan med en bok i handen ger vi bort böcker från vår gratis bokhandel.

Tusen trädgårdar
Och slutligen för alla trädgårdsälskare, balkongodlare och stadsodlare presenterar vi möjligheten att öppna sin trädgård för besökare genom att delta i Tusen trädgårdar den 1 juli 2018.

Kristina Eberth
Studiefrämjandet Göteborg - Mölndal
Telefon 031-19 25 30, Mobil 070-619 25 36
kristina.eberth@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.