Flyktingar, graffiti och miljonprogram - Studiefrämjandet i Almedalen 2015

Flyktingar, graffiti och miljonprogram - Studiefrämjandet i Almedalen 2015

På Sverige ddemokraternas dag i Almedalen anordnar Studiefrämjandet ett seminarium om klimatförändringar och flyktingströmmar. En diskussion om hur vi kan hejda en humanitär katastrof genom ökat hållbarhetsarbete.

Studiefrämjandet bjuder in till ytterligare tre seminarier: Länge leve orten om kultur- och föreningsliv i miljonprogrammen, Att öppna en vägg om graffiti och yttrandefrihet samt Är pop kultur?

Nedan finner du mer information om respektive seminarier i datumföljd:

Att öppna en vägg - om mångfald och demokrati.

I staden blir det tydligt vem som har möjlighet att synas och vem som saknar det. Med öppna väggar ökar mångfalden eftersom fler medborgare får chansen att uttrycka sig.

Men vad är en öppen vägg och hur skapar vi och underhåller den? Medverkande från Studiefrämjandet, Subtopia och Graffitifrämjandet samtalar om hur och varför vi arbetar med öppna väggar.

Tid: Måndag 29/6 klockan 11:15 - 12:15

Plats: Visby Arbetareförening, Kinbergs plats 8.

Klimatflyktingar – konsten att hejda en katastrof

Önskas: Färre människor på flykt

Lösning: Framgångsrik klimatomställning

Metod: Alla tillsammans nu!

Kan flyktingfrågan vara ett sätt att nå ökat engagemang kring klimatfrågorna? Vilken beredskap finns för att hantera att människor flyr till följd av händelser som har sin grund i ett förändrat klimat?

På Sverigedemokraternas dag i Almedalen anordnar vi ett seminarium om hur flyktingar ofta är ett symptom på ett underliggande problem och att klimatförändringar håller på att göra delar av världen obeboeliga. Att göra som SD vill och lösa problemen där folk flyr ifrån, skulle då innebära att ta ansvar för utsläppen av växthusgaser.

Välkomna till Café Planet och ett frukostmingel med panelsamtal om hur våra dagliga val påverkar de globala flyktingströmmarna och hur vi kan förhindra en ekologisk kollaps.

Tid: Ons 1/7. Programmet pågår klockan 09:30-11, Frukost serveras från klockan 9:00
Plats: Studiefrämjandet, Mejerigatan 1.

Är pop kultur?

Konsert och samtal om att vara arrangör av populärmusik. Om hur det är att vara ideell, kommersiell, amatör och professionell på samma gång. Varför anses populärmusik som ungdomskultur och inte en kulturyttring som jämställs med andra genres? Hur är man professionell arrangör utan att vara kommersiell? Hur ska vi kunna utveckla arrangörer och artister?

På scenen: Mattias Alkberg och Ida Redig Samtalsdeltagare: Owe Ronström Arrangör KF Roxy, Ulf Dernevik Politisk sakkunnig Kulturdepartementet, Elisabeth Rosenbrand Arrangör Klubb makten, Peter Schröder Arrangör Gagneffestivalen, Ola Broqvist Arrangör Luger Inc, Linnea Kant Ordförande MoKS, Kaj Sivervik Arrangör KF Gaphals. Dessutom medverkar också kvällens artister i samtalet.

Arrangörer: MoKS Riks , Livemusik Sverige, KF Roxy och Studiefrämjandet

För anmälan och biljetter kontakta marcus.israelsson@moks.se eller joppe@livemusiksverige.se

Tid: Ons 1/7 Förmingel 19:30. Konsert och samtal börjar 20:15 (slut ca 21:15).
Plats: Hammer bar i Visby, Adelsgatan 33

Länge leve orten – kultur och bildning för alla

Genom regeringens satsning på miljonprogramområden kan kultur och bildning nå fler. Men för lika tillgång till kultur och bildning behövs envishet, långsiktighet och inkludering. Hur skapar vi det?

Ett samarrangemang mellan Studiefrämjandet och Riksteatern.

Tid: 2/7 2015 12:00 - 13:30
Plats: Ideella trädgården, Birgers gränd 7, trädgård med ingång från Almedalen

Mer information hittar du på vår webbplats - www.studieframjandet.se/almedalen2015

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.