Ger gröna tak grönare städer?

Idag anläggs allt fler gröna tak runtom i städerna. Medför dessa gröna tak att städerna blir grönare eller innebär fler gröna tak att det blir mindre grönt på marken? Detta är en av frågorna som kommer att diskuteras på Idétorget på Stockholm Urban Garden Show den 8-9 september.

‒ Att ersätta parker på marken med gröna tak är en dålig idé, säger Mattias Gustafsson, landskapsarkitekt och en av de som ska delta i panelen.

I takt med att det blir allt mer konkurrens om utrymmet i staden, har gröna tak blivit ett vanligt inslag när nya områden anläggs. Oftast handlar det om sedumtak eller biotoptak som främjar den biologiska mångfalden och tar upp koldioxid ur stadsluften. Det finns en oro för att de gröna taken innebär färre gröna ytor på marken.

‒ I våra stressade storstadsliv behöver vi inte mindre odling, utan mer, anser Mattias Gustafsson landskapsarkitekt på Urbio. Att ersätta parker på marken med gröna tak är en dålig idé enligt honom. Istället bör de gröna taken vara en bonus, något som tillkommer utöver parkerna på marken.

Inom stadsplaneringen i dag pratar man ofta om utvecklingen av den blågröna infrastrukturen, dvs de gröna områdena och inslagen av vatten i staden. Men att bara prata om ytorna blir abstrakt.

‒ När man lägger till mänsklig aktivitet, då börjar spännande saker hända, säger Mattias Gustafsson.

Det är när människorna börjar använda de gröna ytorna som områdenas verkliga värde blir tydligt.

‒ Odling spelar en jättestor roll för det sociala samspelet. Det ger människor ett socialt sammanhang och bidrar till bättre hälsa, menar Mattias Gustafsson.

Frågan är om gröna tak kommer att bli platser där vi odlar och umgås framöver och om vi kommer att vara hänvisade till att odla på taken i framtiden? Hör Mattias Gustafsson utveckla sina tankar kring detta på söndag 9 september, då han är med i en diskussion om gröna tak på Stockholm Urban Garden Show i Drakenbergsparken på söder.

Gröna tak är bara ett av de ämnen som diskuteras under evenemanget. Totalt kommer sex olika ämnen med koppling till odlingen i staden att diskuteras med inbjudna gäster, tre per dag.

‒ Idétorget är tänkt som en mötesplats där fritidsodlare och invånare ska kunna lyssna på experter och även ha möjlighet att ställa egna frågor. Teori och praktik får alldeles för sällan tillfälle att mötas, säger Ulrica Otterling, generalsekreterare för Koloniträdgårdsförbundet som arrangerar Stockholm Urban Garden Show tillsammans med Studiefrämjandet och Södermalms stadsdelsförvaltning.

Utöver diskussioner blir det inspirerande föredrag av bland andra Stefan Sundström och Bosse Rappne, visningsträdgårdar, höstmarknad och mycket mer. Hela programmet finns på stockholmurbangarden.se.

Kort om Stockholm Urban Garden Show

Äger rum den 8-9 september i Drakenbergsparken. Fritt inträde. Arrangör är Koloniträdgårdsförbundet i samarbete med Studiefrämjandet och Södermalms stadsdelsförvaltning.

I fokus står odlingens plats i staden och besökare får se olika exempel på allt positivt som odling ger livsmiljön och invånarna i staden.

En av programpunkterna är diskussioner med inbjudna gäster om ämnen kopplade till stadsodling. Utöver gröna tak diskuteras stadsplanering, städernas matberedskap, det sociala värdet av odling, framtidens koloniträdgårdar och den biologiskt hållbara staden.

Dessutom blir det ett spännande scenprogram, visningsträdgårdar, höstmarknad mm. Göran Greider invigningstalar. Mer info på stockholmurbangarden.se.

För mer information:

www.stockholmurbangarden.se

Ulrica Otterling, generalsekreterare Koloniträdgårdsförbundet, 08-556 930 85/070-289 5021, ulrica@koloni.org.

Ingrid Rogblad, verksamhetsutvecklare, Studiefrämjandet, 070-454 9406, ingrid.rogblad@studieframjandet.se.

Koloniträdgårdsförbundet är en rikstäckande organisation med 233 medlemsföreningar med cirka 24 000 kolonister. Förbundet är en ideell och partipolitiskt obunden organisation som arbetar för sina medlemmar och för kolonirörelsens utveckling.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.