Konstskolan Basis inleder svenskfranskt kulturprojekt - "French Graffiti meets Swedish Gallery" 26/3 - 3/4 2015

Fyra kända graffitikonstnärer från Frankrike, som varit aktiva sedan tidigt 90-tal, kommer att finnas i Stockholm en knapp vecka för att lyfta fram fransk graffitikonst i Sverige samt bygga broar mellan svensk och fransk kultur. Detta projekt är den första delen av en serie arrangemang med samma mål. Bakom projektet står Grymt Creative Agency, Galleri Konstart tillsammans med sponsring från Franska Kultur Institutet, Konstskolan Basis och Pen Store.

Veckan inleds på torsdagen den 26 mars med ett konstnärssamtal med samtliga fyra konstnärerna på Konstskolan Basis på Folkungagatan 147. Jacob Kimvall kommer att vara moderator. Alla Basis elever är speciellt inbjudna till samtalet som också är öppet för alla intresserade.

- Det är värdefult att ha den här typen av arrangemang hos oss så här lättillgängligt för våra konstelever på Basis, säger Maria Saveland, utbildningsledare på Basis. De internationella utblickarna inspirerar verkligen.

Dagen efter det inledande samtalet blir det förberedelser för samlingsutställningen på galleri Konstart, Hökens gata 11, fredagen den 27/3, i form av målning av galleriets fönster .inför vernissagen. Vernissagen är lördagen den 28/3, 15.00 - 19.00, med live målning, videoscreening och försäljning av originalmålningar. På söndagen den 29/3 - 10.00 – kan man komma och måla på den lagliga väggen utomhus på Snösätragränd i Rågsved.

Konstnärerna är:

RESO Toulouse
SCRED Paris
MONDÉ Toulouse
NDEK Paris

Schedule:

26/3 - 18.00 - Artist talk, Konstskolan Basis, Folkungagatan 147
Artist talk held by Jacob Kimvall. The artists will introduce the present graffiti context in France, their current artistic positions and work. OSA/RSVP:maria.saveland@studieframjandet.se

27/3 - 9.00 - Preparation, Konstart, Hökens gata 11 Accrochage. The artists will paint the gallery’s window display & prepare exhibition.

28/3 - 15.00 - 19.00 - Vernissage, Konstart
Vernissage, live painting and video screenings. Original paintings will be shown and available for sale. OSA/RSVP:jessicamihai@konstart.eu

29/3 - 10.00 - Wall Painting, Snösätragränd, RågsvedAn outdoor wall will be collectively painted.

30/3 - 17.00 Finissage, Konstart Video Screening.

För mer information vänligen kontakta:
Maria Saveland, Utbildningsledare Konstskolan Basis, tel: 08-6424413 maria.saveland@studieframjandet.se
Jessica Mihai, www.konstart.eu, jessicamihai@konstart.eu, Mobil + 46 7 390 524 22
Hökens gata 11, 116 46 Stockholm, Sweden

Konstnärerna finns på plats fr.o.m 25/3 t.o.m 30/3 i Stockholm och ställer gärna upp på intervjuer. Tveka inte att kontakta oss.
Bifogad affisch får publiceras. Om ni vill ha fler pressbilder är det bara att återkomma.

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturarrangemang och föreläsningar. Varje år samlas 230 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser. Konstskolan Basis drivs av Studiefrämjandet.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.