Helen från 100 Hundkoll hälsar alla välkomna till "min hund & andras jyckar. Foto: Lisa Löwenborg

Min hund & andras jyckar

Vi träffade Helen från 100 hundkoll under en av hennes kurser min hund & andras jyckar. Kursen är framtagen genom avtal med olika stadsförvaltningar för att hjälpa hundägare runt om i Stockholm att träna på sådant som kan uppfattas jobbiga för antingen ägare, hund eller omgivning. Exempelvis fanns klagomål att hundar på Östermalm bet joggare, jagade barn och skällde på den ridande polisen, vilket gav 100 Hundkoll ett ypperligt tillfälle att träna mötesteknik med hundägarna. Under den här kursen på Södermalm behövdes det tränas på möten av andra hundar, personer med udda utseende och skateboardåkare, så Helen hade bilen fylld med skateboards, udda kläder och cyklar redo att möta hundarna i parken.

”Hjälp varandra!” inleder Helene, ”ser ni att någon har problem med sin hund, ge dem avstånd. Ta ett kliv åt sidan eller gå en halvcirkel förbi dem innan ni fortsätter framåt”. När hundar möts naturligt, utan oss människor i koppel, går de oftast inte direkt emot varandra, de går runt varandra för att dofta i baken på den andra. ”Så hjälp din medhundmänniska och försök efterlikna det naturliga beteendet, så gör ni hundskapet lättare för alla”.

Ett tjugotal hundar och människor från hela Stockholm står samlade i en ring kring Helen, många är intensiva unghundar, en del hoppar och glädje, andra morrar lågt åt grannen, en del nosar i backen medan andra sitter stilla, men gemensam verkar alla tycka att hundmöten är jobbiga. ”Jag önskar att jag kunde säga att det fanns ett quick fix, men det finns inte, det handlar bara om träning, träning och träning”.

Hundar har vart en stor del av hela Helens uppväxt, men det var inte förrän 2007 som hon hade ett arbete som kunde kombineras med en egen hund. Det krävs mer än viljan att ha hund för att faktiskt skaffa hund, man måste veta att man har tid, tålamod och ekonomin för att kunna ge hunden ett rikt liv. Efter några år som hundägare märkte hon att många som skaffade hund inte riktigt insåg vad det innebar och samtidigt var det en del skriverier i tidningarna om hundar och hundägare som misskötte sig. Helen ville ändra det och 2012 startade hon 100 hundkoll och kurserna min hund & andras jyckar ihop med hennes kollega Mats.

”Mycket ligger ju hos oss, vilket är så lätt att glömma” säger Helen och tipsar om att börja med sig själv. Känner man att hunden blir stressad kan det hjälpa att själv ta ett djupt andetag och tänka på något annat. Har man en hund som en gång utagerat mot en annan hund tenderar man att själv förbereda sig för det vid nästa möte. Helen visar ett vanligt beteende där man kortar upp kopplet, rullar det kring handen och lutar sig fram mot sin hund och säger nej. Det ser inte annat än hotfullt ut och då är det självklart att även hunden kommer att uppfatta det så. Hon översätter hundens tolkning och säger ”ser du den där hunden, det är den vi ska ta! Ta den!”

Min hund & andras jyckar är inte en vanlig vardagslydnadskurs, det är en kurs som hålls vid olika stadsdelar vid två tillfällen á två timmar och hålls ideellt av Helen och Mats. De olika stadsdelarna har sina olika problem, men kursen skräddarsys alltid utifrån deltagarnas önskemål. Träffarna gör att hundägarna i området börjar prata med varandra, respektera varandra och i sin tur förmedlar kunskap till fler i sitt område. ”Att se hur kursarna får den här aha-känslan gör mig så himla glad” säger Helen. Hon vill att alla ska lämna kursen med några verktyg de kan använda i den fortsatta träningen med sin hund. I slutet av kursen pratar deltagarna om att de har fått upp ögonen på att de måste aktivera hunden och att de fått mersmak på hundträning. Man behöver inte ta sig till olika kurser för att ha kul tillsammans med sin hund, de dagliga promenaderna fungerar lika bra.

Som sista ledord till deltagarna säger Helen, ”Kom ihåg belöning! Ingen vill väl jobba utan lön. Var tydlig och konsekvent, förstår hunden verkligen vad du vill? Sluta träna när det går som bäst och  framförallt - var glad och ha kul när ni tränar!”

Vill du också träna möten med din hund? Läs mer på 100 hundkoll

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.