"Det är viktigt att ta dig tid att leka tillsammans med dina barn"

Musa om att vara utländsk förälder i Sverige

”Två barn. Volvo, hund och villa. Tysta och ekonomiskt trygga.” Enligt Musa, handläggare på cirkeln Älskade Barn är det precis föräldrarna han träffar ser på en svensk familj. Många av föräldrarna som kommer till Älskade Barn har tre, fem, sju eller nio barn. Musa berättar om en cirkel där de hade 20 föräldrar som tillsammans hade 100 barn. Trots att detta inte stämmer in på alla svenska och utländska familjer, ger det ett tydligt exempel på hur det kan skilja sig från familj till familj.

”Har man nio barn i Somalia hjälper man varandra och betalar för varandras tjänster. Här känner man sig ensam och det är dyrt och då har man inte tid och råd för samma saker. Som att hjälpa sina barn med läxorna till exempel” berättar han. Kontrasterna att komma till Sverige som utländsk förälder kan vara stora. Det handlar inte bara om ett nytt språk och en ny kultur. Det handlar till stor del om att barnen lär sig den svenska kulturen och dess rättigheter och normer snabbare än föräldrarna och ställer andra krav än vad föräldrarna är vana vid. Det uppstår krockar i kommunikationen. Det är då många föräldrar hittar till Älskade Barn.

För det där med kommunikation är ju en fundamental grund till bra relationer. Men hur gör man då när man kommunicerar olika? Hos Älskade Barn samlas föräldrar från hela världen för att lära av varandra och diskutera olika utmaningar. En studiecirkel fungerar inte som så att en ledare berättar för deltagarna vad de ska göra. Utan en cirkel går ut på att man delar erfarenheter och på så viss utvecklar varandra. ”I början är det mycket snack, men på slutet av perioden berättar många om hur de äntligen förstår sig på sina barn och kan kommunicera med dem igen”.

Musa berättar om när han kom hit för tio år sedan och skrev dikter om kärlek, vänskap och livet. Han ger ett tydligt exempel på hur olika man kan kommunicera men ändå mena samma sak. ”I Somalia kan man utrycka sina känslor med ’du är lika vacker som din pappas kamel’ men här i Sverige tar man mer avstånd från den typen av målande ord, utan att det är någon skillnad på kärleken”.

Han fortsatte sitt skrivande i Sverige och kom i kontakt med Studiefrämjandet genom en bokcirkel i Rinkeby. Idag jobbar han som nämnt som handläggare för studiecirkeln ”Älskade Barn” där han hjälper föräldrar från andra länder att kommunicera och tänka annorlunda i föräldrarollen i Sverige. Ett arbete han brinner för, trots att han inte har barn än. Föräldrarna han har mött genom cirklarna har inspirerat honom i föräldratänket och han skriver idag barnböcker, föreläser och är redaktör för norra Europas första barntidning på somaliska. Han tror att han kommer bli en bra förälder, ”man kan läsa på och lära sig även fast man inte har barn än”, menar han. Han tipsar om att planera tiden, att avsätta tid för att hjälpa dem med läxor och att faktiskt leka med dem. ”En del föräldrar ger bara mobilen till sina barn och när de sedan vuxit upp så säger föräldrarna att de inte förstår sig på dem”, suckar han.

”Skapa närhet med ditt barn, du är inte bara en förälder, du är deras bästa vän. Så, lyssna på hur de tänker och vad de berättar för de har en lika viktig roll i familjen som du. När ni tar beslut i familjen låt dem vara del av diskussionen”.

Foto och text: Lisa Löwenborg

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.