Rekordmånga trädgårdar att besöka under Tusen Trädgårdar

Rekordmånga trädgårdar att besöka under Tusen Trädgårdar

Den 3 juli bjuder Studiefrämjandet, Riksförbundet Svensk Trädgård, och Gunnel Carlsons Trädgårdsriket tillsammans med ett rekordstort antal trädgårdar runt om i landet in allmänheten att ta del av trädgårdssverige för en dag. Närmare 800 trädgårdar är anmälda, däribland ett stort antal koloniträdgårdar, parker och privata trädgårdar.

– Sverige är ett fantastiskt trädgårdsland! Vi bor ju i ett avlångt land och det betyder att vi har en stor och rik trädgårdstradition att visa upp för varandra, säger trädgårdsfantasten och tv-profilen Gunnel Carlson, som tillsammans med Riksförbundet Svensk Trädgård och Studiefrämjandet arrangerar Tusen trädgårdar för fjärde gången.

Mellan klockan 10-17 den 3 juli bjuder ett rekordstort antal trädgårdar runt om i landet, såväl privata som offentliga, in allmänheten att ta del av odlingsglädje, nya trädgårdssamtal och egna trädgårdsparadis för en dag. Nästan 800 är anmälda, däribland flera koloniträdgårdar, så antalet trädgårdar att besöka ligger närmare tusen än något tidigare år.

– Här har alla chansen att få uppleva ett unikt trädgårdsverige tillsammans med fler trädgårdsentusiaster, besökare och trädgårdsägare än någonsin tidigare, säger Inger Ekrem, Riksförbundet Svensk Trädgård, som engagerar sig genom sina många trädgårdsföreningar och över 30 000 medlemmar i hela landet.

Under Tusen Trädgårdar 2014 besökte uppskattningsvis över 100 000 trädgårdsintresserade de öppna trädgårdarna.

– I år satsar vi som alltid på ett nytt besöksrekord. Och det är gratis och tillgängligt för alla som vill njuta av prakten, säger Hanna Hagström, projektledare på Studiefrämjandet.

För den som önskar besöka en eller flera av dessa trädgårdar rekommenderas att gå in på Trädgårdsrikets hemsida i god tid före och planera trädgårdsrundan. Samtliga trädgårdar återfinns på www.tradgardsriket.se. Färdiga listor, med alla trädgårdar samlade, laddas enkelt ner från www.tradgard.org/tusen och www.studieframjandet.se/tusen.

– Håll utkik efter de vita vimplarna i närheten av varje trädgård den 3 juli, så ses vi kanske i en trädgård nära dig! säger Gunnel Carlson.

Kort om Tusen Trädgårdar

Tusen Trädgårdar är ett samarrangemang mellan Riksförbundet Svensk Trädgård, Studiefrämjandet och Gunnel Carlsons Trädgårdsriket. Tusen Trädgårdar hålls vartannat år och engagerar trädgårdsägare och besökande trädgårdsentusiaster över hela landet. Det är fritt för alla att delta.

Anmäl din egen trädgård och hitta andras på Trädgårdsriket, www.tradgardsriket.se. Alla trädgårdar håller öppet under en och samma dag mellan klockan 10-17. Mer information om årets arrangemang, handfasta tips, rådgivning och material till Tusen Trädgårdar se www.tradgard.org/tusen och www.studieframjandet.se/tusen.

Följ Tusen Trädgårdar på sociala medier

På Facebook finns gruppen Tusen Trädgårdar, www.facebook.com/groups/tusentradgardar. Ta del av Gunnels blogg på www.tradgardsriket.se. Det går bra att lägga upp och dela egna bilder under året på Facebook och Instagram. Använd #tusenträdgårdar

Kontakt

Anna-Karin Fallheden, Riksförbundet Svensk Trädgård, 0703-66 23 45, anna-karin.fallheden@tradgard.org
www.tradgard.org/tusen

Hanna Hagström Studiefrämjandet, 08 555 352 37, hanna.hagstrom@studieframjandet.se www.studieframjandet.se/tusen

Gunnel Carlson, Trädgårdsriket 0703-46 95 47, gunnelcarlson@swipnet.se
www.tradgardsriket.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.