Tio aktörer diskuterar #vrålkulframtid – om hållbar utveckling i Almedalen

Tio aktörer diskuterar #vrålkulframtid – om hållbar utveckling i Almedalen

I år är hållbar utveckling i fokus för Studiefrämjandet i Almedalen. Tillsammans med nio andra aktiva och starka aktörer inom området arrangeras en hel eftermiddag på temat #vrålkulframtid, där klimat- och miljöfrågor står i centrum.

– Det blir en vrålkul eftermiddag om hur vi som vanliga medborgare i vår vardag kan bidra till en hållbar framtid! Vi kör seminarier om den otrevliga frågan om kemikalier i vuxnas och barns vardag, klimatutmaningar, klimatgranskade politiker, klädkonsumtion, konsumentmakt, energi och hållbar utveckling i skolan, allemansrätten och mycket mer.  Vi avslutar dagen med en ”vrålpromenad” genom Visby med ”Klimatskrik”. Vi hoppas att många hakar på vår vrålpromenad och vrålar tillsammans med oss för en hållbar framtid! säger Johnny Nilsson, förbundschef på Studiefrämjandet.

Förutom seminarier bjuder Studiefrämjandet tillsammans med övriga aktörer på ekologisk närproducerad korv och folkbildande aktiviteter för stora och små: bajsbasket, gissa fröet, gissa kemikalien, måla plakat med mera. Jordens vänner visar en utställning på temat engagemang för alla. Eftermiddagen avslutas kl. 17.00 med en ”vrålpromenad” genom Visby, där Fältbiologerna håller tal, alla medverkande får samtala om klimathotet och tillsammans genomföra ”Klimatskrik”.

Medverkande aktörer och arrangörer under eftermiddagen #vrålkulframtid:
Studiefrämjandet
Friluftsfrämjandet
Fältbiologerna
Föräldravrålet
Håll Sverige Rent
Jordens Vänner
Medveten Konsumtion Sverige
Naturskyddsföreningen
Naturvårdsverket
Sveriges Konsumenter

När? måndag 30 juni kl. 12-17
Var? Studiefrämjandet, Mejerigatan 1, Visby

Fler seminarier under veckan

Förutom eftermiddagen #vrålkulframtid arrangerar Studiefrämjandet 30 juni tillsammans med Folkets Hus och Parker och Rädda Barnen panelsamtalet ”Folkrörelserna i orten – förändras eller dö?” om nya sociala rörelser. Den 1 juli ordnas även ett seminarium om betydelsen av lokal kultur och vikten av det finns lokala ideella arrangörer under temat ”Festivaldöden – eller vad var det som dog egentligen?” med efterföljande mingel och lokala band från Gotland.
På onsdagen 2 juli arrangeras ett seminarium om nolltoleransen mot graffiti tillsammans med Graffitifrämjandet och KLYS.

Läs hela programmet

Läs hela programmet i bifogad PDF.
Programmet finns även på webben: www.studieframjandet.se/almedalen2014

Kontakt och mer info:
Linda Harling, informatör/opinionsbildare på Studiefrämjandet riksförbundet:
08-545 707 05, 073-324 22 60, linda.harling@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.