Världsmusik på Fristadstorget 2018

20 juni är startdatum för årets Världsmusik på Fristadstorget, som arrangeras av Studiefrämjandet tillsammans med Eskilstuna kommun. Åtta onsdagar mellan 12 och 13 bjuds det på gratis konsert på torget i Eskilstuna centrum.

Här är hela programmet:

20/6 Kent Lindén -  har spelat musik i olika genrer sen han var liten: Är mest känd för allmänheten sedan tiden då han var med i Larz Kristerz och vann Dansbandskampen 2008.

27/6 Jaerv - nordisk folkmusik

4/7 Anniz - Gruppen Anniz bildades 2012 som en del i dragspelsklubben Smedbäljarna. De spelar en blandning av låtar med influenser från nordisk folkmusik och dragspelstradition.

11/7 Palace on Wheels- Palace on Wheels är Sveriges mest rutinerade grupp som spelar indisk klassisk musik på de välkända instrumenten sitar och tabla. Samtliga musiker är utbildade i Indien sedan över 10 år och verksamma internationellt. En konsert med allt från det meditativa till det extatiska!

18/7 Wahar - Wahar är bandet som blandar persisk, kurdisk och afghansk musiktradition. Gruppen framför sin musik på keyboard, tar, setar, daf och fiol.

25/7 Cacilia Ringkvist - Cecilia Ringkvist är framförallt känd som solist i blues-soulbandet Blue Thrill och rockbandet Cecilia and the Happy Happies. Hon har varit en av eldsjälarna bakom Eskilstunas bluesfestival Blacksmith Bluesfestival och är en av Eskilstunas främsta bluesartister. Cecilia Ringkvist samarbetar med bland annat Clas Yngström och har spelat med musiker som Jojje Wadenius, Roffe Wikström, Kenny Håkansson, Göran Lagerberg med flera.

1/8 Safrjal -  Safrjal band bildades i början av år 2015 i Eskilstuna, ett band med musiker från flera olika länder. Ett av de viktigaste målen för Safjrjal band är att främja integration via musik.

8/8 Professor Balthazar - Professor Balthazar från Eskilstuna spelar balkansk pop-rock med folkmusikinfluenser.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.