Live Nation förvärvar festival- och konsertverksamheten bakom bl.a. Summerburst

Live Nation förvärvar festival- och konsertverksamheten bakom bl.a. Summerburst

Live Nation Sweden AB förvärvar en majoritet av Stureplansgruppen Live AB:s (SPG Live) festival- och konsertverksamhet – inkluderat festivalerna Summerburst, Lights samt SPG Live:s konsertverksamhet.

Förvärvet är ett led i Live Nations globala strategi att bredda och utveckla sig inom EDM-segmentet (Electronic Dance Music) och det kommer utgöra plattformen för en expansion av denna verksamhet i hela Norden.

SPG Live ligger bland annat bakom festivalen Summerburst i Stockholm och Göteborg som på sina fem väldigt framgångsrika år hela tiden har vuxit och är i dag en av de mest välbesökta festivalerna i Norden. I år får Summerburst bland annat besök av Avicii, Axwell Λ Ingrosso och Afrojack. Redan nu i april arrangerar dessutom SPG Live svenska världsstjärnan Alessos första arenaspelning i Sverige då han intar Ericsson Globe den 25 april.

Vimal Kovac, VD Stureplansgruppen:

”Stureplansgruppens satsning på festivaler och konserter har varit fantastiskt rolig, framgångsrik och lönsam. På fem år har Summerburst etablerat sig som Sveriges ledande festival med över 100 000 besökare 2014. Vi vet redan nu att årets festival kommer att slå alla tidigare rekord.”

Anders Boström, festivalgeneral SPG Live:

”Vi är otroligt stolta över det vi har åstadkommit med SPG Live och samtidigt väldigt glada och förväntansfulla inför det som komma skall. Som en del av Live Nation och dess organisation kring produktion, marknadsföring, PR, sponsorskap och deras långa erfarenhet av stora evenemang kommer vi kunna lyfta vår verksamhet ytterligare en nivå och samtidigt behålla det som gjort våra festivaler och konserter så bra.”

Thomas Johansson, Chairman, Live Nation International:

”Vi är väldigt imponerade av det SPG Live har gjort och på det sätt de lyckats etablera dessa stora EDM-festivaler i Stockholm och Göteborg. Nu ser vi fram emot att tillsammans utveckla detta arbete ytterligare, i hela Norden.”

John Reid, President, Live Nation Europe Concerts:

”Då vi globalt äger och driver ett stort antal stora och framgångsrika EDM-festivaler, såsom Electric Daisy Carnival, HARD Fest, Holy Ship! och brittiska Creamfields, känns det både spännande och naturligt att vi förvärvar SPG Live, inte minst med tanke på att många av de allra största artisterna i detta segment internationellt är från just Sverige.”

I samband med förvärvet ingår Live Nation även ett samarbetsavtal med Stureplansgruppen rörande mat- och dryckesoperationer för vissa av Live Nations evenemang under fem år framöver.