Gå direkt till innehåll

Dubbla EM-guld till Stylt

Det blev dubbelt guld för Stylt då prestigefyllda AHEAD i London korade årets bästa och mest nyskapande hotellupplevelser i Europa. I stenhård konkurrens segrade den svenska designbyrån i två av tävlingens 14 kategorier. Detta innebär att Stylt har vunnit fem internationella guldmedaljer i år, då man redan utsetts till Europa och 2 x Världsmästare i två av hotel branschens tyngsta tävlingar.

Dubbelsegern i AHEAD, the Awards for Experience and Design, är belöningen för Stylts arbete med koncept, inredning och grafisk design för Huus Hotel i schweiziska Gstaad. I kategorin för bästa bar/lounge föll tävlingsjuryn för hotellets sociala samlingsplats med sin lyxiga men avslappnade stämning. ”Perfectly in tune with the character of the hotel and its surroundings”, konstaterades i motiveringen.

Även i kategorin för visuell identitet gick segern till Stylt och Huus Hotel. Hotellets varumärkesarbete och grafiska profil belönades för ”…its authentic visual identity and thoughtful design” och för att tillföra ”a dynamic energy to the overall guest experience”.

-Priserna bekräftar det vi dagligen hör från våra gäster och den succé hotellet gör här i Gstaad, säger Günter Weilguni, VD för Huus Gstaad AG.

-Utifrån vår tes ”Hospitality design extraordinaire” har vi skapat ett ställe med personlighet, öppna armar och stort hjärta, säger Erik Nissen Johansen.

Nu har Stylt dessutom påbörjat sitt tredje hotellprojekt i Schweiz för samma hotellgrupp och i samarbete med Crédit Suisse. Sedan starten 1991 har designbyrån från Göteborg etablerat sig i den internationella hospitality-världens absoluta toppskikt.

Tidigare i år tilldelades Stylt den Europeiska och den globala utmärkelsen UNESCO Prix Versailles för bästa hotellinredning, med sitt arbete för Spedition Hotel, ett hotell med restaurang och 15 rum i Thun, Schweiz. Kort därpå korades norska The Well i Oslo till världens bästa spa-anläggning i tävlingen The International Hotel & Property Award i Italien.

AHEAD Awards är en global design- och hotelltävling som löper över en tvåårsperiod med regionala deltävlingar som avgörs i Miami, Singapore, Dubai och London. Den internationella juryn består av ledande personer från hotellvärlden, journalister, arkitekter och designers. 2019 möts de regionala vinnarna i en global final. Då utses ”världsmästarna” i respektive kategori.