Stylt designar svenskt heliskiing-hotell i världsklass

Stylt designar svenskt heliskiing-hotell i världsklass

Den 27 mars invigdes ett unikt hotellprojekt i den svenska fjällvärlden - nybyggda Niehku Mountain Villa vid Riksgränsen. Med en kombination av heli-skiing, naturupplevelser året runt samt boende i världsklass är siktet inställt på en topposition inom internationell äventyrsturism.

”Äntligen får Sverige ett hotell där boende, mat och dryck ligger på samma höga nivå som de magiska naturupplevelserna” säger Erik Nissen Johansen på Stylt, designbyrån som skapat hotellets koncept och inredningsdesign.

Med Niehku Mountain Villa som bas nås ett 60-tal åkbara toppar mellan Riksgränsen, Abisko och Kebnekaisemassivet med helikopter. Här räcker skidsäsongen ända fram till midsommar då man även kan åka skidor i midnattssol. Därefter erbjuds lika fantastisk vandring, cykling, klättring, jakt, fiske och andra upplevelser i den storslagna fjällvärlden med Lofoten och norska Atlantkusten inom räckhåll.

Bakom satsningen står Polarexpressen, ett göteborgsbaserat bolag av entreprenörer förenade i kärleken till extrem skidåkning och naturupplevelser. Verksamheten drivs av två av landets mest välmeriterade personer inom äventyrsturism, guidning, hotell och gastronomi - Johan ”Jossi” Lindblom och Patrik ”Strumpan” Strömsten.

Niehku Mountain Villa består av 14 ombonade dubbelrum, restaurang, bar, vardagsrum och relaxavdelning, en kompromisslös byggnad med personlig, familjär och avslappnad stämning. Stylt som ligger bakom koncept, inredningsdesign och grafisk profil, är sedan länge experter inom upplevelseindustrin och har arbetat med en rad alpina hotellprojekt i bl.a. Gstaad, Val Thorens, Chamonix och Canmore i Kanada. Byggnaden har ritats av Krook & Tjäder.

Hotellet, vars namn ”Niehku” betyder ”dröm” på nordsamiska, ligger endast femtio meter från norska gränsen och är byggt på platsen för malmbanans gamla lokstall. Lokstallets fornminnesmärkta ruin skär rakt igenom den nya byggnaden och blir en spektakulär påminnelse om traktens spännande historia. Intill muren har dessutom en av de över hundra år gamla smörjgroparna förvandlats till vinkällare. Historien får nytt liv och blir en del av hotellets egen berättelse.