Högt betyg till biologi och kemi vid Stockholms universitet

Stockholms universitet tillhör exellensgruppen i biologi och kemi i
årets upplaga av tyska CHE ExcellenceRanking. Den visar att 130 lärosäten i Europa erbjuder utomordentligt forskningsstarka och internationella program för masterstudenter och doktorandstudenter i ämnena biologi, kemi, fysik och matematik. De hör därmed till "Excellence Group" i CHEs ExcellenceRanking 2010.

I Sverige identifieras tio universitet med åtminstone en excellent avdelning. Excellenta inom biologi är Stockholms universitet, Göteborgs universitet, Lunds universitet, Karolinska Institutet, SLU och Uppsala universitet. Excellenta inom kemi är Stockholms universitet, Chalmers, Lunds universitet, KTH och Uppsala universitet.

Åtta urvalskriterier
Åtta kriterier var viktiga i urvalet till excellensgruppen: antal publikationer, antal citeringar, studenternas och de anställdas rörlighet, Erasmus Mundus masterprogram eller Marie Curie-projekt och huruvida forskarna fått ett ERC-stipendium eller Nobelpris.

Utöver de kvantitativa måtten innehåller ExcellenceRanking upplysningar, särskilt om master- och doktorandprogram, dessutom fakta om forskningsgrupper och forskningsfokus vid fakulteterna samt information om fakulteternas storlek, studentbostäder och antagningsregler. De nuvarande studenterna utvärderade den aktuella studiesituationen och lade fram en bedömning till de nya studenterna.

Centrum för Högskolutvecklingen (CHE) är en oberoende tysk institution som arbetar för reformer i högskolsystemet. CHE har sitt huvudkontor i Gütersloh och presenterar varje år CHE Högskolerankning av tyska och utländska högskolor och universitet. CHE Excellence Ranking är den första rankningen som jämför de bästa forskningsinstitutionerna i Europa för kommande master- eller doktorandstudenter.

Mer information om CHE Excellence Ranking: www.zeit.de/excellenceranking

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.