IPCC-symposium hedrar Bert Bolin

Fredag den 27 september arrangeras ett symposium om den kommande IPCC-rapporten tillägnat Bert Bolin, en av de främsta krafterna bakom tillkomsten av FN:s klimatpanel. Samarbete låg Bert Bolin varmt om hjärtat och han ville skapa en helhetssyn på de komplicerade processer som styr jordens klimat. Bolincentret för klimatforskning verkar i samma anda med gränsöverskridande grundforskning inom klimatområdet.

Symposiet ”Climat change: Bert Bolin and beyond” hålls den 27 september klockan 16:00–17:45 i Beijersalen, Kungl. Vetenskapsakademien. Professor Alasdair Skelton, direktör vid Bolincentret för klimatforskning, Stockholms universitet, är moderator. Symposiet är ett samarbete mellan Bolincentret för klimatforskning, Kungl. Vetenskapsakademien, Naturvårdsverket och Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Det är endast öppet för inbjudna gäster samt press.

Welcome and opening remarks
Prof. Barbara Cannon, President of the Royal Swedish Academy of Sciences

IPCC assessments and their relevance to climate policy
Dr. Rajendra Pachauri, Chairman of the Intergovernmental Panel on Climate Change

Sweden’s contribution to the IPCC and UNFCCC process
Hon. Lena Ek, Minister for the Environment, Swedish Ministry of the Environment

The scientific basis for Bert Bolin’s later IPCC work
Prof. Henning Rodhe, science colleague of Bert Bolin, Bolin Centre for Climate Research and Department of Meteorology, Stockholm University

Aerosol particles – Cooling the climate and polluting the air
Assoc. Prof. Ilona Riipinen, Bolin Centre for Climate Research and Department of Applied Environmental Science, Stockholm University

Clouds and climate – Still a cloudy picture
Dr. Frida Bender, Bolin Centre for Climate Research and Department of Meteorology, Stockholm University

Highlights of the Working Group I contribution to the IPCC’s Fifth Assessment Report (AR5)
Prof. Thomas Stocker, Co-Chair of IPCC Working Group I

Dedication of Working Group I AR5 to Bert Bolin
Prof. Qin Dahe and Prof. Thomas Stocker, Co-Chairs of IPCC Working Group I

Direktsändning av symposiet
www.kva.se
Film om Ilonas Riipinens forskning och IPCC-rapportens betydelse
www.bolin.su.se

Om Bolincentret för klimatforskning
Bolincentret för klimatforskning är uppkallat efter professor Bert Bolin som var en framstående klimatforskare. Centret leds av Stockholms universitets institutioner för geologiska vetenskaper, meteorologi, naturgeografi och kvartärgeologi samt tillämpad miljövetenskap i samarbete med SMHI och KTH. Centret bildades 2006 för att underlätta samarbetet mellan forskare inom olika områden och för att få ett helhetsperspektiv på de komplicerade processer som påverkar jordens klimat. Vid centret arbetar 170 meteorologer, oceanografer, geologer, naturgeografer och miljövetare med gränsöverskridande grundforskning för att ta fram ny kunskap om världens klimat i dåtid, nutid och framtid.

Om Bert Bolin
Bert Bolin (1925 – 2007) var en internationellt ledande klimatforskare vid Stockholms universitet som publicerade en mängd viktiga artiklar om bland annat växthuseffekten.

– Bert Bolin hade ett brett kunnande inom många vetenskapliga områden och förmågan att se på klimatfrågan ur ett helhetsperspektiv. Han var mycket intresserad av klimatförändringarnas konsekvenser för samhället och grundandet av IPCC var ett exempel på detta, säger Henning Rodhe, professor i kemisk meteorologi och kollega till Bert Bolin.

Bert Bolins stora diplomatisk talang bidrog starkt till hans framgångar med att skapa internationella organisationer för gränsöverskridande samverkan. Politiska beslut i klimatfrågor världen över baseras till stor del på IPCC:s utvärderingar av forskningsfronten. Organisationen tilldelades tillsammans med Al Gore Nobels fredspris år 2007.

Svante Arrhenius, också professor vid dåvarande Stockholms högskola, var Bert Bolins vetenskapliga förfader. Han beräknade växthuseffekten redan 1896 – för hand!

För ytterligare information
Alasdair Skelton, Professor och direktör, Bolincentret för klimatforskning, Stockholms universitet, tfn 0767-70 76 99, e-post alasdair.skelton@geo.su.se

Henning Rodhe, Professor, Bolincentret för klimatforskning och Meteorologiska institutionen, Stockholms universitet, tfn 08-16 43 42, e-post rodhe@misu.su.se

Ilona Riipinen, Universitetslektor, Bolincentret för klimatforskning och Institutionen för tillämpad miljövetenskap, Stockholms universitet, tfn 0735-85 92 51, e-post ilona.riipinen@itm.su.se

Frida Bender, Fil.dr, Bolincentret för klimatforskning och Meteorologiska institutionen, Stockholms universitet, tfn 08-16 43 33, e-post frida.bender@misu.su.se

Bilder på ovanstående forskare finns att ladda ned på www.su.se/press
För kontakt med andra forskare
se www.bolin.su.se eller ring Karin Jonsell, vetenskaplig koordinator för Bolincentret, tfn 0702-06 24 45, e-post karin.jonsell@geo.su.se

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.