Känn en doft av lavendel i sommar

Känn en doft av lavendel i sommar

En blomfluga söker nektar i Bergianskas lavendelhäckar. Foto: Astrid Fyhr.

Lär dig mer om lavendel! Mellan 1 juli och 18 augusti uppmärksammas lavendel i och utanför Edvard Andersons växthus i Bergianska trädgården. Där varvas vilda arter som fjärilslavendel, kamlavendel och skärmlavendel med olika kulturformer i milda lavendelblå färger. Känn doften av blad och oljor, hör nektarsugna humlor och bins surrande runt lavendelhäckarna.

Släktet Lavandula, av latinets lavare – att tvätta sig, hör hemma i länderna runt Medelhavet och har länge prisats både för sin väldoft och som dragväxt för honungsbin. Bergianska visar upp ett tjugotal vilda arter och underarter tillsammans med trettio kultursorter. Lavendel odlas både för sin skönhets skull och för storskalig produktion av den åtråvärda lavendeloljan.

Grosshandlare Edvard Anderson längtade till Rivierans milda klimat och blomsterprakt. Som ägare till en framgångsrik glasfirma kunde han unna sig att resa till Medelhavskusten, men ville också dela med sig av upplevelsen till andra. Vid hans död 1936 testamenterades hela hans förmögenhet till ett växthus för Medelhavsväxter i Bergianska trädgården. Och vad doftar mer Sydeuropa än lavendel?

Kortfakta
- Edvard Andersons växthus är öppet dagligen 11–17.

- Visning av lavendlarna sker varje onsdag under utställningstiden kl 13.00.

- Delta i vår citat-tävling – Vem har skrivit vad om lavendel?

För ytterligare information
Karin Martinsson, 1:e intendent, Botanist, Bergianska trädgården, tfn 08-545 917 04, e-post karin@bergianska.se

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.