Ny kurs "Diagnoser och identitet" vid Stockholms universitet

Kursen "Diagnoser och identitet", startar i höst vid Stockholms universitet och har utvecklats i samarbete med Riksförbundet Sällsynta diagnoser. Kursen vänder sig särskilt till dem som i sitt yrke möter personer med sällsynta diagnoser och fokuserar på samspelet mellan kroppsliga erfarenheter, sjukdomsdiagnoser och människors ansträngningar att forma sin identitet.

Med sällsynt diagnos avses ett tillstånd som leder till omfattande funktionshinder och som finns hos högst 100 personer per miljon invånare. För att underlätta dialog mellan dem, vårdgivare och tjänstemän krävs kunskap om hur vård- och stödbehov förhåller sig till identitet, normer och kommunikativa förutsättningar hos såväl individ som organisation.

- Diagnoser är ju inte bara ovanliga. Tvärtom lär vi alla bli föremål för diagnoser under livets gång. Och den här kursen tar ett brett grepp om vilken roll diagnoser spelar i människors liv. Kursen vänder sig därför till alla yrkesverksamma och studenter som har ett intresse för sjukdom och hälsa. Yrkesverksamma är inte bara en viktig målgrupp för undervisning. Deras medverkan i kurser ser jag som en förutsättning för att skapa ett kunskapsutbyte mellan vetenskapligt arbete och det arbete som sker i vård- och hälsosektorn. Det är halva poängen med den här kursen, säger Georg Drakos, kursansvarig, Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusstudier, Stockholms universitet.

Den röda tråden i kursen är samspelet mellan kroppsliga erfarenheter, sjukdomsdiagnoser och människors ansträngningar att forma sin identitet. Kursen behandlar sjukdom som kommunikation, mötet mellan medicinens röst och människors livsvärldar, kroppsliga erfarenheter och berättande, vardagliga och lärda föreställningar om sjukdom och hälsa.

- Det är en anledning till att samarbetet kring sällsynta diagnoser har så mycket att ge. Erfarenheterna visar att för människor och närstående som berörs av dessa ovanliga diagnoser ställs de skiftande innebörderna och villkoren för diagnoser och identitet på sin spets. Vi hoppas att kursen ska bidra till den typen av insikter och att deltagarna ska bli bättre på att se sin egen roll i den betydelse diagnoser kan få i mänskligt samspel, säger Georg Drakos.

Kursen är tvärvetenskaplig och samlar lärare med skilda ämnestillhörigheter från flera av landets lärosäten. Den omfattar 7,5 poäng och ges på halvfart under tio veckor under höstterminen 2009.

Ytterligare information
Stockholms universitet: Kursansvarig docent Georg Drakos, Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusstudier, tfn 08-674 7910, 070-2226089, e-post georg.drakos@etnologi.su.se

Riksförbundet Sällsynta diagnoser: Förbundsordförande Elisabeth Wallenius, 0155-21 61 21, 0705-70 54 48, info@sallsyntadiagnoser.se.

Vid Stockholms universitet pågår utbildning och forskning på högsta nivå. Universitetet deltar i regionala, nationella och internationella samarbeten, i debatt och i samhällsutveckling. Här är mer än 50 000 studenter och 5 000 medarbetare verksamma inom humaniora, juridik, naturvetenskap, samhällsvetenskap och lärarutbildning i en miljö där öppna sinnen möts och utvecklas. www.su.se

Riksförbundet Sällsynta diagnoser är en medlemsorganisation som verkar för att diagnosbärare skall få bättre levnadsvillkor genom förbättrad vård och omsorg. Sällsynta diagnoser har 9 000 medlemmar, fördelade på 50 diagnosföreningar och grupper. Välkommen att läsa mer om oss på vår hemsida: www.sallsyntadiagnoser.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.