Nya professorer vid Stockholms universitet

Flera nya professorer presenteras här. Humanistiska fakulteten: Karin Becker, journalistik med inriktning på bildkommunikation Hennes forskning rör sig över ett tvärvetenskapligt fält där etnologi, kulturanalys och kulturteori samt bildpedagogik ingår. Kingsley Bolton, engelska med språkvetenskaplig inriktning Han har forskat inom bland annat engelska som världsspråk, språkkontakt och språksociologi. Elie Wardini, arabiska Hans forskning rör lingvistiska studier av västsemitiska språk inom ramen för sociolingvistik och kontaktlingvistik. Samhällsvetenskapliga fakulteten: Mahmood Arai, nationalekonomi Han har analyserat varför individer med liknande egenskaper kan ha olika löner beroende på t.ex. arbetsorganisation. Han har även forskat om invandrarnas arbetsmarknadssituation i Sverige. Janne Flyghed, kriminologi Han leder f.n. två projekt, dels ”Den svenska ofärden - marginaliseringsprocesser bland fängelsedömda och hemlösa” och dels ”Kriminalpolitikens internationalisering”. Rikard Forslid, nationalekonomi med inriktning mot internationell handel Hans forskning rör bland annat samspelet mellan internationell handel och industrilokalisering. Sven Modell, företagsekonomi, särskilt redovisning Hans forskning rör främst redovisning och ekonomistyrning i tjänsteproducerande organisationer Hans Nyquist, statistik Hans forskning handlar om modellbaserad design av experiment Richard Wahlund, företagsekonomi Hans forskning har ofta utgångspunkt i ekonomisk psykologi såsom skattebeteenden, köparbeteenden, men även företagsimage och varumärkesproblematik Naturvetenskapliga fakulteten: Heinrich Dircksen, zoologi, särskilt funktionell zoomorfologi och systematik Hans forskningsområden är kräftdjurs och insekters neuroendokrinologi. Peter Kuhry, naturgeografi Hans område är tvärvetenskapliga forskningsprojekt om klimatförändringar i arktiska områden. Osamu Terasaki, strukturkemi Hans huvudintressen är syntes, struktur och egenskaper hos nanostrukturerade material.

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.