Foto: André Maslennikov

Pressinbjudan: Välkommen till Baltic Sea Future 6-7 mars 2017

Under två dagar träffas de personer som verkligen kan påverka Östersjöns framtid för att dela idéer, lösningar och erfarenheter med varandra. Baltic Sea Future vänder sig till såväl politiker och tjänstemän från Östersjöregionens 1500 kommuner som till forskare och företagare. Målet är att skapa en tvärvetenskaplig mötesplats för samtal och handling kring Östersjöns framtid.

När? 6 mars kl 08.30 – 19-00, 7 mars 08.30 – 16.00

Var? Svenska mässan, Älvsjö

Anmälan till press@stockholmsmassan.se

Se Baltic Sea Futures hela program här.

Bland de forskare, företagare och politiker som kommer att tala finns:

Tonie Wickman, NonHazCity-projektet. Hur kan städerna i Östersjöregionen bli mer kemikaliesmarta? Genom att analysera avloppsvatten kartläggs vilka farliga ämnen staden behöver fokusera på. Informationskampanjer kan sedan få medborgare och industrier att minska användning och spridning. Arton partners från Sverige, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen och Tyskland deltar.

Per Espen Stoknes, Centre for Green Growth. Varför är det så svårt att kommunicera kring klimatfrågan, och vilka psykologiska försvarsmekanismer tar människor till för att slippa förändring trots att man egentligen förstår att det behövs? Stoknes är psykolog och ekonom och undervisar i grön tillväxt på Norwegian Business School.

Sofia Wikström, Baltic Eye, Stockholms universitet. Marina ekosystem kan både skydda kuster från erosion och binda stora mängder koldioxid. Därför är biologisk mångfald i marina ekosystem en viktig del i de globala hållbarhetsmålen. Vad kan kommuner och regionala beslutsfattare göra för att förvalta de marina ekosystemen hållbart? Wikström är marinbiolog vid Östersjöcentrum, Stockholms universitet.

Mikael Arevius och Olof Gränström, Gap Minder. För första gången i mänsklighetens historia finns pålitlig statistik som vi kan använda för att förstå världen. Och fakta pekar på att det mesta blir bättre, och att fler än någonsin bryr sig om global utveckling. På Baltic Sea Future kommer Arevius och Gränström att tala om hur man kan sprida en faktabaserad syn på världen, som alla kan lära av.

Ämnen

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.