Rekordmånga får studera vid Stockholms universitet

Nu har antagningsbeskeden för urval 1 vårterminen 2013 skickats ut. 23 701 personer är antagna till studier vid Stockholms universitet. Det är en ökning med 13 procent jämfört med förra året. Vid universitetet finns Sveriges mest sökta kurs – Företagsekonomi 1.

Verket för högskoleservice (VHS) har presenterat siffrorna för antalet personer som erbjuds plats vid universitet och högskolor vårterminen 2013. Totalt har 172 742 personer antagits till någon utbildning i vår. Det är en minskning med drygt en procent jämfört med förra årets notering på 174 993 antagna. Flera lärosäten drar ned på sina kurser– antalet antagna till enbart kurser minskar med 2 521 (-2 procent), antagna till program och kurser minskar med 139 personer (-4 procent) medan antalet antagna till enbart program ökar med 409 personer (+3 procent).

13 procent fler erbjuds plats vid Stockholms universitet
Totalt 18 universitet och högskolor minskar på sin antagning. Samtidigt har 14 fjorton lärosäten fler sökande till vårterminen. Stockholms universitet tillhör de lärosäten som ökat antalet antagna studenter. 23 701 personer erbjuds möjlighet att studera här till våren. Det är en ökning med cirka 13 procent jämfört med förra året, då det även var rekord i antal antagna studenter.

– Det är extra glädjande att se att Stockholms universitet fortfarande är mycket attraktivt när många andra lärosäten visar negativa siffror. Vi har klart flest antagna. Ökningen gäller både för program och kurser. Inget av de andra stora lärosätena är i närheten av samma ökning, säger Peter Wretling som är chef för Antagningsenheten vid Stockholms universitet.

De fem mest sökta kurserna vid Stockholms universitet
1. Företagsekonomi I 1768 sökande (1:a i Sverige)
2. Psykologi I 1543 sökande (3:a)
3. Praktisk projektledning 990 sökande (22:a)
4. Kriminologi I 976 sökande (24:a)
5. Internationella relationer 965 sökande (25:a)

De fem mest sökta programmen vid Stockholms universitet
1. Juristprogrammet 4 168 sökande
2. Socionomprogrammet 3 095 sökande
3. Psykologprogrammet 3 055 sökande
4. Kandidatprogrammet i företagsekonomi 2 767 sökande
5. Förskollärarprogrammet 1 353 sökande

Tacka ja senast 20 december!
Om man är antagen till någon utbildning vid Stockholms universitet är det viktigt att logga in på ”mina sidor” på Antagning.se och tackar ja. Den 20 december är sista dagen att svara på antagningsbeskedet. Det är viktigt att svara senast det datumet eftersom ett uteblivet ja-svar tolkas som ett nej. Platsen går då istället till någon som reservplacerats. Även reservplacerade ska tacka ja för att behålla sin reservplats inför andra urvalet.

Det är fortfarande möjligt att göra en sen anmälan till många program och kurser på www.antagning.se.

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.