Pressmeddelanden

Ynklig supernova blev dubbel neutronstjärna

Pressmeddelanden   •   Okt 12, 2018 06:21 CEST

En ovanligt futtig stjärnexplosion väckte astronomernas intresse. Forskare vid bland annat Stockholms universitet tror nu att det kan vara på just det sättet dubbla neutronstjärnor föds. Resultatet presenteras i senaste numret av tidskriften Science.

Möjligt att producera mat till 10 miljarder inom planetens gränser till år 2050

Pressmeddelanden   •   Okt 10, 2018 19:01 CEST

En omfattande omställning till mer hälsosam kost och bättre produktionsmetoder behövs för att livsmedelssystemet skall hållas inom planetens gränser.

Guppyhonor med små hjärnor dras inte till attraktiva hannar

Pressmeddelanden   •   Okt 09, 2018 07:01 CEST

Guppyhonor med små hjärnor kan urskilja vilka guppyhannar som är attraktiva, men ser dem inte som mer lockande eller väljer att fortplanta sig med dem. Det visar en ny studie gjord av forskare från University College London och Stockholms universitet.

Det lönar sig att vara osjälvisk

Pressmeddelanden   •   Okt 08, 2018 06:30 CEST

Hur går det för den som beter sig osjälviskt och gör uppoffringar för andras skull? Enligt en tvärvetenskaplig studie av forskare från bland annat Stockholms universitet tenderar osjälviska personer att få både fler barn och högre lön, jämfört med mer själviska personer. Resultaten presenteras nu i tidskriften Journal of Personality and Social Psychology.

Bred genetisk variation på Pontisk-kaspiska stäppen

Pressmeddelanden   •   Okt 03, 2018 20:00 CEST

Den genetiska variationen inom den skytiska nomadgruppen är så bred att det måste förklaras med att de knöt till sig människor de kom i kontakt med. Det framgår av en ny studie av brons- och järnåldergenetik på den Pontisk-kaspiska stäppen som ligger vid Svarta havet. Artikeln har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Science Advances.

Kommentar om Nobelpriset i kemi

Pressmeddelanden   •   Okt 03, 2018 11:56 CEST

Professor Martin Högbom, Institutionen för biokemi och biofysik, Stockholms universitet, kan kommentera och förklara dagens Nobelpris i kemi.

Fem stora forskningsanslag från Wallenbergstiftelse

Pressmeddelanden   •   Okt 02, 2018 09:39 CEST

Fem forskningsprojekt vid Stockholms universitet får i år stöd från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Projekten spänner från att lära sig mer om bildandet av mitoribosomer, vilket kan ge nya vapen mot cancer, till studier av enorma mängder data från rymden för att få mer kunskap om mörk energi och mörk materia.

Nya doktorer uppmärksammas vid högtid i Blå hallen

Pressmeddelanden   •   Sep 25, 2018 13:00 CEST

Den 28 september är det dags för Stockholms universitets årliga installations- och promotionshögtid i Blå hallen i Stockholms stadshus. Högtiden uppmärksammar såväl nyblivna doktorer som nya hedersdoktorer.

Svenska forskare och företag i global rapport: så halverar vi klimatutsläppen till 2030

Pressmeddelanden   •   Sep 13, 2018 18:01 CEST

Den digitala revolutionen kan revolutionera klimatarbetet, men endast med rätt politik och framsynt klimatledarskap. En ny global rapport av bland andra Johan Rockström visar lösningar för att halvera världens utsläpp av växthusgaser sektor för sektor.

Torka slår först mot vattendragen, sedan jordbruket

Pressmeddelanden   •   Sep 06, 2018 11:15 CEST

Regnbrist minskar markens vattenhalt inom några dagar och flödena i vattendragen inom några veckor. Vegetation och grödor kan däremot förbli opåverkade i flera månader. Det visar en ny studie av forskare vid bland annat Stockholms universitet.