Pressmeddelanden

Stor fest för forskare i Blå hallen

Pressmeddelanden   •   Sep 20, 2017 10:26 CEST

Den 29 september är det dags för Stockholms universitets årliga installations- och promotionshögtid i Blå hallen i Stockholms stadshus. Högtiden uppmärksammar såväl nyblivna doktorer som världskända nya hedersdoktorer.

Psykiatrisk hjälp når flyktingar för sent och för sällan

Pressmeddelanden   •   Sep 20, 2017 07:00 CEST

Trots att personer som flytt till Sverige som tonåringar oftare drabbas av psykisk ohälsa och missbruksproblem än svenskar söker de psykiatrisk hjälp senare och mer sällan. Det betyder att unga flyktingar inte får vård i tid, och oftare hamnar inom slutenvården eller tvångsvårdas än unga svenskar

Tusen gener skyddar mot malaria

Pressmeddelanden   •   Sep 19, 2017 10:51 CEST

Forskare från Sverige, Tjeckien och Burkina Faso har upptäckt varför den västafrikanska folkgruppen fulani är mer motståndskraftig mot malaria än andra. Det beror på aktiviteten hos mer än tusen gener i en viss typ av immunförsvarscell. Upptäckten kan leda till nya sätt att behandla malaria och i förlängningen andra parasitsjukdomar.

Birkakrigaren var en kvinna

Pressmeddelanden   •   Sep 08, 2017 11:00 CEST

Krig under vikingatiden var inte en aktivitet uteslutande för män. Även kvinnor hade höga positioner på slagfältet. Det visar en ny DNA-undersökning av en vikingatida krigare från Birka som har gjorts av forskare vid Stockholms universitet och Uppsala universitet. Studien är den första i sitt slag som kan visa genetiska bevis för att krigaryrket var öppet för kvinnor under vikingatiden.

Kyrkovalet – experter vid Stockholms universitet

Pressmeddelanden   •   Sep 07, 2017 10:20 CEST

Stockholms universitet har ett antal forskare som kan kommentera kyrkovalet och svara på frågor kring Svenska kyrkan och religion i allmänhet.

Välkommen till Accelerator hösten 2017

Pressmeddelanden   •   Sep 05, 2017 14:42 CEST

Manne Siegbahnlaboratoriet på Frescati byggs nu om till utställningsplatsen Accelerator. Under en begränsad tid visas en installation och ett performance av den uppmärksammade konstnärsduon Lundahl & Seitl: Elegy to the Medium of Film och Unknown Cloud on Its Way to Stockholm University. Som publik får man en unik möjlighet att utöver konsten även se den forna laboratoriemiljön.

Media no image

Myggor, membranproteiner och människans ursprung i fokus i Aula Magna

Pressmeddelanden   •   Sep 05, 2017 10:15 CEST

Människans ursprung, kartläggningen av proteiner och neurobiologin hos världens farligaste djur, myggan, är några ämnen som behandlas av världsledande forskare vid ett symposium om livsvetenskap i Stockholm den 15 september. Symposiet är en del av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelses 100-årsjubileum.

Östersjöns undervattensdjungler ger mer badvänligt vatten

Pressmeddelanden   •   Aug 31, 2017 09:00 CEST

När du badar i Östersjön och trasslar in tårna i undervattensväxter kan du vara lugn, de gör gott. De bidrar till klarare, mer badvänligt, vatten. Den positiva effekten av undervattensväxterna på vattenkvaliteten är lika stark som den negativa effekten av övergödning, visar en ny studie.

Barn i växelvis boende är mindre stressade

Pressmeddelanden   •   Aug 30, 2017 07:00 CEST

Det är större risk att barn som bor enbart hos den ena föräldern upplever hög stress, jämfört med de barn som bor växelvis hos båda föräldrarna efter en separation. Detta oavsett om föräldrarna bråkar mycket, eller om barnet kommer dåligt överens med någon av föräldrarna. Det visar en ny studie från Stockholms universitets demografiska avdelning.

Media no image

Nanoteknik och kamp mot dopning ämnen vid internationell kemikonferens

Pressmeddelanden   •   Aug 23, 2017 13:15 CEST

Kamp mot dopning, nanoteknik inom läkemedelsindustrin och en Nobelpristagare som flyttat gränserna för vad som kan studeras med mikroskop. Det är några av programpunkterna på en internationell kemikonferens vid Stockholms universitet kommande vecka.