Pressmeddelanden

Neutriner i isen pekar ut källa till kosmisk strålning

Pressmeddelanden   •   Jul 12, 2018 17:00 CEST

Ett internationellt forskarteam med forskare från bland annat Stockholms universitet och Uppsala universitet har identifierat en trolig källa för var den högenergiska kosmiska strålningen som når jorden bildas. Upptäckten gjordes med neutrinoteleskopet IceCube vid Sydpolen tillsammans med observationer från ett 20-tal olika teleskop runt om i världen.

Stockholms universitet gör mer forskning tillgänglig för alla

Pressmeddelanden   •   Jun 29, 2018 07:00 CEST

De pengar Stockholms universitet sparar på att inte längre ha avtal med förlaget Elsevier används för att publicera forskning i tidskrifter som är öppna för alla, så kallad ren Open Access.

Höga krav på unga ensamkommande HBT-personer som söker asyl

Pressmeddelanden   •   Jun 27, 2018 10:41 CEST

Handläggare ställer höga krav på tidigare relationer när barn söker asyl på grund av sexualitet, det visar en ny studie av forskare vid Stockholms universitet.

Sommar 2018 – experter vid Stockholms universitet

Pressmeddelanden   •   Jun 25, 2018 16:23 CEST

Forskare vid Stockholms universitet finns tillgängliga även under sommaren. Här finns en sammanställning över våra experter på allt ifrån sommartorp till båtliv. Det kan vara bra att tänka på att många forskare är lättare att få tag på via mejl än telefon under sommaren.

Pappor med mycket resurser tar ut mer föräldraledighet

Pressmeddelanden   •   Jun 19, 2018 07:00 CEST

Pappor som jobbar inom högkvalificerade yrken eller har högre lön tar ut fler föräldradagar jämfört med pappor som jobbar inom lågkvalificerade yrken eller tjänar mindre. Det visar en ny avhandling i demografi.

Discreet power: unik granskning av World Economic Forum i Davos

Pressmeddelanden   •   Jun 18, 2018 08:00 CEST

Alla känner till World Economic Forum i Davos men ytterst få vet vad som egentligen sägs där. Toppmötet i den schweiziska alpbyn är i princip stängt från insyn, och någon offentlig motivering till vilka som bjuds in för att delta ges aldrig. I en ny bok har två forskare från Stockholms universitet granskat stiftelsen som bjuder in till mötet. Pressen bjuds in till ett lanseringsevent 17 augusti.

Första bilden av stjärna som slits itu av svart hål

Pressmeddelanden   •   Jun 14, 2018 20:02 CEST

För första gången har astronomer kunnat se hur en stjärna sugs in av ett svart hål, slits itu och förvandlas till en jetstråle av materia som sprutas i en hastighet som närmar sig ljusets. Nu presenteras de nya rönen av forskare vid Stockholms universitet och 25 andra institutioner världen över i en artikel i Science.

Nyckeln till likvärdig skrivundervisning och rättvisande betyg

Pressmeddelanden   •   Jun 08, 2018 08:12 CEST

Lärare måste få ökade möjligheter att kontinuerligt diskutera och utvärdera elevers skrivande i relation till den undervisning som ges. Sådana samtal är nödvändiga för att elever ska få en likvärdig skrivundervisning och rättvisande betyg. Det hävdar Per Blomqvist som forskat om lärares normer, beslut och samstämmighet i samtal om bedömning av gymnasieelevers skrivande.

Arktisexpedition studerar molnens roll för klimatet

Pressmeddelanden   •   Maj 29, 2018 09:38 CEST

Hur hänger livet i havet och isen ihop med hur moln bildas i Arktis? Och hur kan detta påverka klimatet? Det är temat för en forskningsexpedition till Arktis med den svenska isbrytaren Oden i sommar. Stockholms universitet leder forskningen ombord.

Ny avhandling: Världsbanken och IMF underminerar arbetsrätten

Pressmeddelanden   •   Maj 16, 2018 12:01 CEST

Det nyliberala tänkande och instrumentalistiska perspektiv som präglar Världsbanken och Internationella valutafonden tenderar underminera internationella arbetsrättsliga normer om föreningsfrihet och kollektiva förhandlingar, medan Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling tenderar främja dessa rättigheter. Det hävdas i en ny avhandling i arbetsrätt från Stockholms universitet.