Pressmeddelanden

​Fler blommor runt äppelodlingarna kan ge högre skörd

Pressmeddelanden   •   Nov 13, 2018 10:35 CET

Vill äppelodlare ha större äppelskörd bör de satsa på att öka mängden blommor runt äppelodlingarna. En ny studie gjord av forskare från bland annat Stockholms universitet visar att fler pollinatörer, såsom bin och blomflugor, dras till odlingen då – och chansen till pollinering ökar. Studien visar även att det inte verkar finnas någon motsättning mellan hög produktion och hög biologisk mångfald.

Banker och pensionsfonder har central roll för ett stabilt klimat

Pressmeddelanden   •   Nov 08, 2018 08:11 CET

Stabiliteten i några av världens största skogar och därmed det globala klimatet påverkas av ett begränsat antal internationella investerares ekonomiska aktiviteter. Det visar en ny studie av forskare från bland annat Stockholms resilienscentrum vid Stockholms universitet.

​Ett oväntat sätt för mykoplasmabakterier att lura vårt immunsystem

Pressmeddelanden   •   Okt 31, 2018 20:00 CET

Ny forskning visar att mykoplasmabakterier tillverkar DNA på ett unikt sätt som kan hjälpa dem att undvika vårt immunförsvar. Resultatet har betydelse eftersom det kan leda till nya behandlingsmetoder. Studien publiceras idag i tidskriften Nature.

Accelerator presenterar Janine Antoni

Pressmeddelanden   •   Okt 24, 2018 13:51 CEST

På Stockholms universitets universitetsområde visar Accelerator två storskaliga installationer av den bahamanska konstnären Janine Antoni. Installationerna visas från den 30 oktober till den 10 november.

Miljoner till forskning om fysik

Pressmeddelanden   •   Okt 24, 2018 13:20 CEST

För första gången har ett forskningsprojekt med svenska deltagare beviljats Europeiska forskningsrådets mest prestigefyllda bidrag, ERC Synergy Grant. Det handlar om 13,9 miljoner euro, ungefär 140 miljoner kronor, varav en del går till professor Alexander Balatsky vid Nordita, ett forskningsinstitut finansierat av bland andra Stockholms universitet och KTH.

Halloween och Allhelgonahelgen

Pressmeddelanden   •   Okt 24, 2018 10:52 CEST

Här är en lista på forskare vid Stockholms universitet som gärna svarar på frågor om sina respektive ämnen, alla med koppling till Halloween eller Allhelgonahelgen.

Tillit till andra ger längre liv

Pressmeddelanden   •   Okt 22, 2018 15:56 CEST

Litar du på andra människor? Då har du bättre chans att leva längre. De som däremot misstror det mesta i livet ökar risken för ett kortare liv. Det visar en ny studie av forskare från Lunds och Stockholms universitet som nu publiceras i tidskriften Journal of Epidemiology and Community Health.

Ynklig supernova blev dubbel neutronstjärna

Pressmeddelanden   •   Okt 12, 2018 06:21 CEST

En ovanligt futtig stjärnexplosion väckte astronomernas intresse. Forskare vid bland annat Stockholms universitet tror nu att det kan vara på just det sättet dubbla neutronstjärnor föds. Resultatet presenteras i senaste numret av tidskriften Science.

Möjligt att producera mat till 10 miljarder inom planetens gränser till år 2050

Pressmeddelanden   •   Okt 10, 2018 19:01 CEST

En omfattande omställning till mer hälsosam kost och bättre produktionsmetoder behövs för att livsmedelssystemet skall hållas inom planetens gränser.

Guppyhonor med små hjärnor dras inte till attraktiva hannar

Pressmeddelanden   •   Okt 09, 2018 07:01 CEST

Guppyhonor med små hjärnor kan urskilja vilka guppyhannar som är attraktiva, men ser dem inte som mer lockande eller väljer att fortplanta sig med dem. Det visar en ny studie gjord av forskare från University College London och Stockholms universitet.