Pressmeddelanden

Experter inför World Economic Forum i Davos

Pressmeddelanden   •   Jan 16, 2019 11:39 CET

22 januari inleds World Economic Forum i Davos, Schweiz. Vid Stockholms universitet arbetar två av de få forskare som bedrivit vetenskapliga studier kring WEF: Adrienne Sörbom, docent i sociologi: adrienne.sorbom@score.su.se eller 070 - 777 37 08 Chrisitna Garsten, professor i socialantropologi: christina.garsten@score.su.se eller 070- 534 06 24

Permafrosten blir allt varmare

Pressmeddelanden   •   Jan 16, 2019 11:03 CET

Under det senaste decenniet har permafrosten blivit 0,3°C varmare. Det visar en studie i Nature Communications, som sammanfattar mätresultaten från mer än 150 borrhål runtom i Arktis, på Antarktis och i bergsområden med permafrost.

Förvaltare och forskare kan rädda Östersjöarters dna

Pressmeddelanden   •   Jan 16, 2019 07:03 CET

Internationella avtal som rör biologisk mångfald på dna-nivå efterföljs inte i skyddade områden i Östersjön. Det visar forskare vid Stockholms, Göteborgs och Luleå tekniska universitet i en artikel i Conservation Biology. Det är allvarligt, menar forskarna, eftersom arterna i Östersjön har unik dna som är viktig att bevara.

Svensk forskning flerdubblar livslängden på laddningsbara NiMH-batterier

Pressmeddelanden   •   Dec 19, 2018 15:27 CET

Forskare vid Stockholms universitet har utvecklat en metod för att flerdubbla livslängden för nickel-metallhydridbatterier. Det innebär att batterierna klarar många gånger fler laddcykler utan att förlora i kapacitet. Metoden gör också att batterierna enkelt kan återställas när de väl börjat slitas ut, till skillnad från andra laddningsbara batterier som måste smältas ner för att återvinnas.

Ungdomar har inte tid med alkohol

Pressmeddelanden   •   Dec 18, 2018 06:00 CET

Ungdomars stressade liv med skola, träning och sociala medier gör att de inte längre har tid att festa och därmed dricka alkohol, visar en studie från Stockholms universitet. Denna trend har ökat, inte bara i Sverige utan även i europeiska länder, Australien och Nordamerika. Forskarna menar att det även verkar som att grupptrycket att dricka har minskat och att ungdomar mognar tidigare.

Genen som kan hjälpa dränkta växter

Pressmeddelanden   •   Dec 17, 2018 07:07 CET

Växter utsätts mer och mer för ett överskott av regn i samband med klimatförändringarna. En ny studie från Stockholms universitet visar att det finns gener som involveras i att göra dem motståndskraftiga mot syrebristen de utsätts för. Detta kan vara viktigt för att skydda växter från att vissna när de står länge i vatten.

Ansvarsfullt spelande – så agerar spelbolagen

Pressmeddelanden   •   Dec 14, 2018 13:57 CET

I januari 2019 förändras lagstiftningen för den svenska spelmarknaden vilket ger utlandsbaserade företag möjlighet ansöka om licens för att erbjuda onlinespel om pengar i Sverige. Forskare vid Institutionen för folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet har undersökt hur spelbolag ser på sin roll gällande ansvarsfullt spelande.

​Farfars överflöd på mat ger högre dödlighet hos sonsonen

Pressmeddelanden   •   Dec 11, 2018 17:00 CET

Farfäders tillgång på mat under uppväxten har samband med dödligheten hos de manliga barnbarnen. Det visar en stor svensk studie som spänner över tre generationer. Förklaringen tros vara epigenetisk – att miljöfaktorer påverkar våra geners uttryck.

Elever med medelbetyg påverkas mest av skolkamraters gymnasieval

Pressmeddelanden   •   Dec 10, 2018 06:36 CET

Medelpresterande elever är de som influeras mest av sina skolkamraters prestationer när det gäller val till gymnasiet. Det visar ny forskning i sociologi som undersökt klasskamraternas betydelse för niondeklassares gymnasieval.

Fler sälar i Östersjön hotar inte de största fiskbestånden

Pressmeddelanden   •   Dec 08, 2018 12:00 CET

Det är inte främst fiskätande sälar som gör att bestånden av östersjötorsk, sill och skarpsill minskar. Klimatförändringar, övergödning och fiske är de verkliga problemen, enligt en ny studie från Stockholms universitet.