Pressmeddelanden

Sjögräsängar har avgörande betydelse för fiske

Pressmeddelanden   •   Nov 17, 2017 08:52 CET

Sjögräsängar är mycket populära att fiska i runt om i världen, och det måste vi nu ta hänsyn till för att kunna bedriva ett hållbart fiske. Det visar en ny global studie av forskare från Stockholms universitet, Swansea University och Cardiff University.

Generösa personer lyssnar mer på sitt hjärta

Pressmeddelanden   •   Nov 15, 2017 11:15 CET

Vissa människor delar gärna sina resurser med andra. Varför är det så? En ny forskningsstudie visar att mänsklig generositet kan hänga samman med förmågan att ”lyssna på sitt hjärta”.

Sälar, fåglar och människor konkurrerar om Östersjöns fisk

Pressmeddelanden   •   Nov 13, 2017 11:00 CET

I Sverige och runt om i Europa förs en stundtals laddad debatt kring frågan om ifall fåglar, sälar och människor konkurrerar om fisken i sjöar och hav. I Östersjön råder sådan konkurrens visas i en ny studie som letts av forskare från Stockholms universitet.

Nya ljusstarkare supernovor utmanar forskningen

Pressmeddelanden   •   Nov 08, 2017 17:22 CET

De senaste åren har två nya supernovor observerats som inte beter sig som supernovor brukar. Nya effektiva sökteleskop gör att vi hittar exploderande stjärnor som utmanar forskarnas teorier om hur massiva stjärnor dör, visar två nya studier av forskare vid bland annat Stockholms universitet. Studierna publiceras i de vetenskapliga tidskrifterna Nature och Nature Astronomy.

2018 års vinnare av Stockholmspriset i kriminologi

Pressmeddelanden   •   Nov 07, 2017 10:30 CET

”The Stockholm Prize in Criminology” är världens största pris inom kriminologi. Priset går till den som gjort framstående prestationer inom kriminologisk forskning eller som praktiskt tillämpat sådan för att minska brottsligheten och främja de mänskliga rättigheterna. 2018 går utmärkelsen till Herman Goldstein för hans globala påverkan i att effektivisera och förbättra polisens arbete.

Unga vuxna behöver diskutera sin terapi

Pressmeddelanden   •   Nov 07, 2017 07:00 CET

Att gå i terapi hos en psykoterapeut leder inte alltid till att man känner sig hjälpt. Unga vuxna ställer särskilda krav på lyhördhet och anpassning hos terapeuten, och de behöver uppmuntras att diskutera terapin samtidigt som den pågår. Det visar en ny avhandling från Stockholms universitet som fokuserar på unga vuxnas erfarenheter av terapi som inte gått bra.

Guancherna på Kanarieöarna härstammar från Nordafrika enligt DNA-studie

Pressmeddelanden   •   Okt 26, 2017 18:02 CEST

Kanarieöarnas urbefolkning, allmänt kända som guancherna, härstammar från Nordafrika. Teorin om deras ursprung har funnits länge, men har nu bekräftats av en grupp arkeologer, varav flera är knutna till Stockholms universitet. Resultatet har uppnåtts genom en DNA-undersökning av skelettdelar från guancher som bodde på Gran Canaria och Teneriffa före den europeiska erövringen på 1400-talet.

Spår i havsbotten visar hur känslig delar av Antarktisisen är

Pressmeddelanden   •   Okt 26, 2017 09:24 CEST

Tusentals spår efter isberg i havsbotten vittnar om hur Antarktis is hastigt bröts upp i området runt Pine Island Bay för mer än 10 000 år sedan, en situation som kan uppstå igen på grund av varmare havsvatten som når fram till isfronten. Nya rön presenteras idag i Nature av forskare från Stockholms universitet, Cambridge University och British Antarctic Survey.

Kolliderande neutronstjärnor ger gravitationsvågor, ljus och guld

Pressmeddelanden   •   Okt 16, 2017 16:02 CEST

Den 17 augusti i år upptäcktes gravitationsvågor från två kolliderande neutronstjärnor för första gången. Inom några timmar hade astronomer runt om i världen hittat källan till utbrottet i en galax 130 miljoner ljusår bort. Idag släpps ett flertal vetenskapliga artiklar om denna banbrytande upptäckt. Astronomer och fysiker vid Stockholms universitet har deltagit i ett antal av dessa studier.

Östersjöns musslor och maskar producerar lika mycket växthusgas som  20 000 mjölkkor

Östersjöns musslor och maskar producerar lika mycket växthusgas som 20 000 mjölkkor

Pressmeddelanden   •   Okt 13, 2017 11:01 CEST

Musslor och maskar ökar frisättningen av metangas upp till åtta gånger mer jämfört med havsbottnar utan djur visar en ny studie av forskare vid Stockholms universitet och Cardiff University.