Pressmeddelanden

Jorden riskerar att röra sig mot ett tillstånd av ”Hothouse Earth”

Pressmeddelanden   •   Aug 06, 2018 21:00 CEST

Att hålla den globala uppvärmningen under 1,5-2 grader kan vara svårare än vad man tidigare har trott, visar en ny studie av forskare vid bland annat Stockholm Resilience Centre, Stockholms universitet.

Kebnekaises nordtopp nu högre än Sydtoppen

Pressmeddelanden   •   Aug 06, 2018 16:07 CEST

Söndagen den 5 augusti 2018 mättes Kebnekaises sydtopp och befanns vara 2096,5 meter över havet, 0,3 meter lägre än Nordtoppens 2096,8. Att Sydtoppen, som består av snötäckt glaciär, sjunker på grund av det varmare klimatet och skulle komma att understiga Nordtoppens höjd har forskare förutspått sedan länge. Nordtoppens högsta punkt består av berg och är stabil.

Kebnekaises sydtopp blir lägre än nordtoppen i augusti

Pressmeddelanden   •   Aug 01, 2018 07:01 CEST

Den årliga mätningen av forskare från Stockholms universitet visar att Kebnekaises sydtopp inom en väldigt snar framtid inte längre kommer att vara Sveriges högsta punkt. Prognosen är att sydtoppen från den 1 augusti kommer att vara lägre än Nordtoppen.

Tre år mellan stora algblomningar – forskarna undrar varför

Pressmeddelanden   •   Jul 23, 2018 10:00 CEST

Ungefär vart tredje år blir det en stor blomning av cyanobakterier i Östersjön, i regel följt av två år med mindre blomningar. Det är satellitdata som avslöjar att blomningen är periodisk, men varför det är så vet vi inte. Studien är ett samarbete mellan Stockholms universitet och Scripps Institution of Oceanography i USA.

Neutriner i isen pekar ut källa till kosmisk strålning

Pressmeddelanden   •   Jul 12, 2018 17:00 CEST

Ett internationellt forskarteam med forskare från bland annat Stockholms universitet och Uppsala universitet har identifierat en trolig källa för var den högenergiska kosmiska strålningen som når jorden bildas. Upptäckten gjordes med neutrinoteleskopet IceCube vid Sydpolen tillsammans med observationer från ett 20-tal olika teleskop runt om i världen.

Stockholms universitet gör mer forskning tillgänglig för alla

Pressmeddelanden   •   Jun 29, 2018 07:00 CEST

De pengar Stockholms universitet sparar på att inte längre ha avtal med förlaget Elsevier används för att publicera forskning i tidskrifter som är öppna för alla, så kallad ren Open Access.

Höga krav på unga ensamkommande HBT-personer som söker asyl

Pressmeddelanden   •   Jun 27, 2018 10:41 CEST

Handläggare ställer höga krav på tidigare relationer när barn söker asyl på grund av sexualitet, det visar en ny studie av forskare vid Stockholms universitet.

Sommar 2018 – experter vid Stockholms universitet

Pressmeddelanden   •   Jun 25, 2018 16:23 CEST

Forskare vid Stockholms universitet finns tillgängliga även under sommaren. Här finns en sammanställning över våra experter på allt ifrån sommartorp till båtliv. Det kan vara bra att tänka på att många forskare är lättare att få tag på via mejl än telefon under sommaren.

Pappor med mycket resurser tar ut mer föräldraledighet

Pressmeddelanden   •   Jun 19, 2018 07:00 CEST

Pappor som jobbar inom högkvalificerade yrken eller har högre lön tar ut fler föräldradagar jämfört med pappor som jobbar inom lågkvalificerade yrken eller tjänar mindre. Det visar en ny avhandling i demografi.

Discreet power: unik granskning av World Economic Forum i Davos

Pressmeddelanden   •   Jun 18, 2018 08:00 CEST

Alla känner till World Economic Forum i Davos men ytterst få vet vad som egentligen sägs där. Toppmötet i den schweiziska alpbyn är i princip stängt från insyn, och någon offentlig motivering till vilka som bjuds in för att delta ges aldrig. I en ny bok har två forskare från Stockholms universitet granskat stiftelsen som bjuder in till mötet. Pressen bjuds in till ett lanseringsevent 17 augusti.