Skip to main content

Thomas Possling

Informations- och PR-chef - Pressansvarig - Subaru

Presskontakt Kontaktperson

  • tpwvosbhslnkinlsg@jgsutmbadwruvd.sfnexa
  • +46 406 184 925
  • +46 739 204 925

Thomas Possling är PAN Nordic PR Manager på SUBARU Nordic AB med ansvar för alla svenska presskontakter. Tjänsten innebär också att vara koordinator för informationsarbetet i Finland, Danmark, Estland, Lettland och Litauen. Thomas började på Subaru 2008 och var innan dess chefredaktör för motortidningen 4 Wheel Drive.

Kommentarer (87)

    Hej. har en outback -09 diesel som jag är jättenöjd med, haft den ett år. Bilen har gått 19700 mil, gjorde senaste uppdatering för att få bättre vrid på lågt varv vilket lyckades och bilen kändes som en annan bil. Efter ca 100 mil så gick vevaxeln av, varför kan man undra. Blev han för stark av uppdateringen eller är det en svaghet på dieslarna. Har kollat lite på nätet och en del forum där det visar sig att jag tydligen inte är ensam om det här, begagnade motorer finns inte att få tag på. Känns lite surt att få kosta på ca 80000:- på en bil man trodde skulle klara många fina mil till. "Nöjd Subaruägare".

    - Roger Henriksson - 2015-10-29 13:18 CET

    Hej. Man ska inte tro allt man läser på nätet. Vi hade ett problem med de tidiga dieslarna, men detta var ordnat i maj 2008. Det är naturligtvis omöjligt att svara på vad som hänt utan att ha kollat bilen. Detta ska din närmaste Subaru-verkstad kunna hjälpa dig med. Dock kan vi utesluta att det skulle vara kopplat till uppdateringen av mjukvaran. Motorn blir ju inte hårdare belastad för att vridet kommer tidigare.

    - Thomas Possling - 2015-10-29 13:24 CET

    Hej. Min Subaruverkstad har kollat bilen och konstaterat att vevaxeln gått av, bilen är regelbundet servad hos subaruverkstad fram tills 15000 milaservicen, nästa service var gjord hos en vanlig bilverkstad och 19500 milaservice återigen hos Subaru. Om en bil är välservad och allmänt väl skött borde den då inte gå betydligt längre än så här. Har haft många dieselbilar genom åren och motorerna har varit det minsta bekymret. Har kollat med flertalet subaruverkstäder och de bekräftar att de har fått inte bilar med samma fel.
    Finns det någon möjlighet till nån form av goodwill hjälp man kan få, vill ju gärna fortsätta äga Subaru många år till!!

    - Roger Henriksson - 2015-11-02 17:06 CET

    Hej igen.
    Goodwill är något som hanteras av våra återförsäljare och verkstäder. I vår roll som generalagent hanterar vi inte konsumentärenden.

    - Thomas Possling - 2015-11-03 08:32 CET

    För info så kan jag säga att återförsäljaren var mycket tillmötesgående utan några som helst påtryckningar från mej. De tyckte absolut inte att det var OK med motorhaveri vid 19700 mil. De står för allt material och jag arbetskostnaden.

    - Roger Henriksson - 2015-11-08 16:53 CET

    Så fint att det löste sig.

    - Thomas Possling - 2015-11-09 08:17 CET

    Hejsan. Hur blev det med strålkastarna till Outback 2010- För vi har en där reflektorerna har havererat och 6000kr/styck känns hutlöst dyrt. För övrigt mycket nöjd med bilen, men det börjar bli svårt att se något med halvljuset nu när mörkret faller på.
    Med vänlig hälsning
    Henric Hagberg

    - Henric Hagberg - 2015-11-17 11:21 CET

    Hej Henric. Vi kan inte lösa kundfrågor via detta forum. Ta kontakt med din verkstad. De ska ha all info om hur detta hanteras.

    - Thomas Possling - 2015-11-17 11:28 CET

    Hej!
    Min fars Outback 2.0D -08 havererade nyss efter 24000 mil. Den är servad enligt bok sen den var ny på samma firma, inte helt klart vad som skett än men verkade vara vevaxel/lager som har gett upp. Känns inte betryggande då jag har en Legacy med samma motor. Är det verkligen rimligt att en motor tar slut efter mindre än 25000 mil? Som sagt är det en kostnad på över 70000 att byta o det är ju bilen inte värd i fungerande skick. Läge att sälja medans det finns några mil kvar i motorn?
    Varit väldigt nöjd men detta var lite skrämmande.

    - Simon Ringsell - 2015-12-16 23:51 CET

    Hej Simon. Vi kan inte hantera konsumentfrågor via vår nyhetsportal. Alla frågor av denna karaktär hanteras av våra verkstäder.

    - Thomas Possling - 2015-12-17 08:17 CET

    Handlar om att motorn borde ju om man följer servicerekomendationerna hålla i mer än 24000 mil. De sa för övrigt att det inte fanns någon hjälp att få men har läst att enligt dig får man ny motor om felet går att hänvisa till det 2 erkända felkonstruktionerna...

    - Simon - 2015-12-19 14:01 CET

    Hej igen Simon.
    Som jag tidigare skrev: Vi hanterar inte konsumentfrågor via sociala media. Om verkstaden har gjort bedömningen att din bil inte omfattas, så är det sannolikt så.

    - Thomas Possling - 2015-12-21 08:07 CET

    Hej Tomas. Jag har som många andra en trasig motor,5.e vevlagert och staken av, bilen rullat 19100mil,har talat med subaru Nordic om problemet,det är en stor jävla lögn att ni tar det på goodwill, bilen är uppe i över 100000:- i rep kostnader, nä fy fan,alla ska få veta vilka lögnare subaru är!

    - David Nilsson - 2016-01-01 20:04 CET

    Återigen, handlar inte om hurvida han blir ersatt utan om hur ni kan tycka att det är acceptabelt att sälja bilar och påtala vikten av service när de ändå rasar så pass tidigt. Att en bil som i övrigt klarar många mil till bara är att skrota efter 20000+ för att motorn tydligen inte är av bättre kvallite. Det är min fråga!

    - Simon - 2016-01-06 17:12 CET

    Hej Tomas. Står i begrepp att köpa min första subaru och det är en diesel som lockar. Outback 08-09 är det som är tanken men tyvärr värkar boxerdieseln inte problemfri på dom tidiga modellerna. Finns det något sätt att ta reda på om motorn är bytt eller renoverad/upgraderad med hjälp av chassienr eller regnr? Värkar inte alltid som säljaren har koll på detta då dom bilar jag tittat på ligger i spannet 17000 mil och uppåt. Tacksam för svar Samuel

    - Samuel - 2016-02-05 10:07 CET

    Det viktiga är att kolla bilens servicehistorik. Det fanns ett problem i början som är åtgärdat sedan maj 2008. De bilar som havererade pga detta fel, rasade undantagslöst innan 6.000 mil - de allra flesta betydligt tidigare. En bil som gått +10.000 mil kommer alltså inte att rasa som följd av fabrikens produktionsstörning.

    - Thomas Possling - 2016-02-05 10:34 CET

    Tack för ett väldigt snabbt svar. Har läst om många bilar som rasat långt senare men oavsett orsak så känns det som en tryggare affär att köpa en bil med utbytt motor. Syns detta i bilens servishistorik?

    - Samuel - 2016-02-05 10:41 CET

    En Subaru-handlare kan se bildens service- och reklamationshistorik. Där finns info om allt som gått genom oss. Det betyder iofs att om bilägaren själv skulle kostat på bilen något, finns det inte i våra register.

    - Thomas Possling - 2016-02-05 10:57 CET

    Köp för allt i världen ingen subaru Samuel.
    Jag köpte min då den gått 4500mil.
    Komplett ifylld servicebok. Och totalras vid 19000mil. Subaru tar inget av det. Endast körda låååånga mil. (Pendlarbil till norge) 100000:- kostade kalaset.

    - David - 2016-02-05 12:28 CET

    En fråga man kanske kan få svar på, ni har inga planer på att ge er in i wrc rallyt igen?

    - Simon Ringsell - 2016-03-16 20:37 CET

    Hej Simon. Subaru fortsätter sina satsningar inom motorsport. Detta är en viktig del i vår produktutveckling. Vad gäller WRC känner vi dock att de framgångar vi haft har bevisat nog. Rally på den nivån lär inte utveckla våra produkter vidare. Vi stöder rally i olika former, men någon ny satsning på WRC är inte aktuell i dagsläget. Vi kör 24-timmars på Nüburgring, Rallycross i USA och GT300 i Japan, vilket täcker upp varumärkets viktigaste marknader. Och, som sagt - det huvudsakliga skälet till att delta i motorsport för oss är att vidareutveckla våra bilar och göra dem säkrare för den vanlige konsumenten.

    - Thomas Possling - 2016-03-17 08:24 CET

    Hej, jag försöker få reda på huruvida det är möjligt att koppla ur airbagen i passagerarsätet på en Outback från 2015? När jag pratat med auktoriserad verkstad säger de att det ej är möjligt för en årsmodell 2015 men att det är görbart på tidigare modeller. Kan det verkligen stämma? Ska en familj med tre barn ej kunna ha en Outback?

    - Malin - 2016-04-07 13:45 CEST

    Hej Malin.
    Vi rekommenderar alltid att man har barnen bak. Tre barn i bredd bak går alldeles utmärkt. Det går inte att koppla ur passagerarkudden på senaste generation av Outback. Airbagen i passagerarstolen aktiveras förvisso först när en vuxen sitter i stolen. Om du sätter en barnbilstol i högerstolen ska kudden inte aktiveras. Huruvida den är aktiv eller inte framgår av airbaglampan som sitter i takkonsolen. Säger den "passenger airbag off" så är den urkopplad.

    - Thomas Possling - 2016-04-07 14:02 CEST

    Hej
    Jag har nu sedan jag beställde min Forester försökt via sälgeren att få manualen till bilen på pdf, men utan resultat. Var kan jag ladda ner handboken till bilen? alternativt kan ni skicka den på mail? Hitta den inte på www.subaru.se. Jag vil gärna ha manualen/handboken tillgänglig på telefon och surfplatta utan nätuppkoppling och då är PDF ju ett bra format.

    - John Jensen - 2016-05-11 22:50 CEST

    Hej John. Visst kan vi fixa det. Filen är ganska stor, så jag får skicka den via "Sprend". Jag behöver veta vilken bil du har köpt, på vilket språk du vill ha manualen samt vilken e-postadress jag ska skicka den till.

    - Thomas Possling - 2016-05-12 09:14 CEST

    Hello from Finland.
    Our well kept Subaru Forester -08 just broke down after 238 000 km. It happened on the road, in high speed. The crankshaft broke suddenly and left the car with not working motor, during bypassing a long truck. I am very happy that my husband is still alive.

    Now I have learned that this is a common problem in Subaru´s diesel motors in 2008-2009. This is very easy to find out if you read the messages of tens of other such cases via different internet forums. It seems that Subaru covers the motor change costs only if you have a complete service book AND the car has less than 100000 km. A lot of car owners have had to pay 7000-12000€ for a motor change, from their own pocket.

    I think this is unresponsable, as obviously it´s a case of manufacturing defect and not a matter of warranty. I wonder how Subaru has not called back all the cars with this fault in the motor, as it´s just good luck that no one has not yet died in an accident because of this motor fault? And if someone does, nobody will propably notice that it was the Subaru motor fault. Is this your agenda?

    I just read an article in Swedish Teknikens värld where you were interviewed (2012). You said that no Subaru motors have so far broken after 10 000 mil because of this crankshaft problem. This is not true and here you have one more case to prove it. Because of the manufacturing defect I think this is not responsibility of repair workshop of seller of the car but indeed a matter of the company itself.
    Kristiina

    - Kristiina Ilmonen - 2016-05-24 11:23 CEST

    Hi.
    We deeply regret the problems you have had. I have to ask you to take contact with a finnish dealer or work shop. Customer matters can't be handeled by the distributor.
    Best regards
    Thomas

    - Thomas Possling - 2016-05-24 11:27 CEST

    Hej
    Vi köpte en Subaru XV 2.0 d sport 2014 i oktober 2015, den har gått ca 5000 mil.I april började den krångla, kan bara stanna när som helst, på E18, oftast när man åkt från 7 mil och uppåt. Ibland kan vi få igång bilen om vi stänger av bilen, drar ur nyckeln och låter den stå en stund,i fredags gick inte detta heller utan vi fick bogsera hem bilen, hade kört ca 1,5 mil då.Vi vågar därmed inte ta bilen när vi ska på semester om någon vecka. Vi har haft bilen inlämnad 4 ggr nu på verkstad men de hittar inte/kan inte hitta felet. Nu vet vi snart inte vad vi ska ta oss till, har bokat ny tid på annan verkstad till veckan då personalen på första verkstaden tror att det beror på oss som kör "det är väl frun som kör bilen mest" sa en äldre gubbe när vi fick hämta en ej lagad bil. Vet inte vad man ska säga om deras kundbemötande men det är inte bra, vi tycker inte det är roligt att lämna bilen hela tiden. Har knappt behövt besöka en verkstad med bilen vi hade innan i 12 år.
    Fråga: Någon som känner igen liknande problem?
    Vad gäller vid nybilsgaranti när man inte hittar felet på bilen?
    Tycker bilen är jätte skön/bra att köra samt snygg, har fått många positiva kommentarer på bilens utseende men vill kunna lita på att man kommer fram.

    - Roger - 2016-07-07 18:49 CEST

    Hej Roger,
    För att kunna hjälpa dig behöver vi veta registreringsnummer och vilken verkstad som tittat på den bil.

    - Thomas Possling - 2016-07-08 09:12 CEST

    Hello from Espoo Finland,
    My Subaru Forester Diesel 2009 just broke down after 170 000 km. It has full service history. Engine jammed due broken crankshaft and left my wife and dog in the middle of nowhere in the evening. Official Subaru workshop informed that secondhand engine is not an option because of the poor crankshaft bearing. This is quite expensive car especially after clutch repair worth EUR 2500 / SEK23000 (at 70 000km). The local distributor in Finland offered a very poor compensation so I have to pay over EUR 9000/SEK 81000 for the engine.

    Best wishes to Kristiina above....

    - Antti Aalto - 2016-08-12 15:06 CEST

    Dear Antti.
    We regret the problems you have experiend. But this is not a forum that can handle complaints. All such matters will be taken care of by our dealers.

    - Thomas Possling - 2016-08-12 15:16 CEST

    Jag har ägt 2st subaru forester, den ena -09 och den andra -16.
    Min första subaru rullade 19000min,den generalras, min andra,som vi köpte HELT ny har ni rullat 60mil,upptäckte att det stod 5-7cm vatten under förarsätet,inte nog med det, motorlampa,hill assistans,antisladd och farthållaren, så gott som alla varningslampor lyser. Detta är fan inte okej subaru, jag själv ligger iväg i veckorna och min fru är ensam hemma med 2barn varav ett är allvarlig hjärtsjuk. Hur i helvete kan en helt ny bil bara gå i sönder? ? Vad gör subaru åt detta?
    På förra bilen gjorde subaru INGET! det kosta mig 100000:- nu investetade vi i en helt ny bil,just för att vi har otroligt mycket läkarbesök.så min familj kan ta sig dit utan problem när jag är iväg.

    - David - 2016-08-21 13:26 CEST

    Hej.
    Detta låter inte som något vi kan lösa via nyhetssidans kommentarsfunktion. Ta kontakt med en verkstad, så hjälper de dig.

    - Thomas Possling - 2016-08-22 08:16 CEST

    Hej. Ser ett visst mönster upprepas i kommentarerna här ovan.

    Har en Subaru Forester diesel ibruktagen 2009. Medkörd 22.000 mil.
    Servicehistoria är fullständig hos auktoriserad Subaruservice.

    Inledningsvis pajade turbon på bilen, ett par år sedan, utan någon som helst förvarning, strax efter utgången garantitid vid ca 10.000 mil. Importören i Finland tog med hänvisning till att garantitiden gått ut inget medansvar utan får äran att stå för reparationerna själv. Tvingades svälja detta och hamnade lägga ut 20.000 kr på en bildel som definitvt skall hålla mer än 10.000 körmil.

    Utan någon som helst förvarning senaste veckoslut havererar då motorn. Totalt enligt auktoriserad service. Total motorrenovation el motorbyte är följden. Står alltså inför beslutet att skrota "skrotet" och gå back 100.000 kr genom att inget återstående värde finns eller totalrenovering med en kostnad på åtminstone 100.000 kr (uppskattningsvis ca 10.000 euro).

    Har samtidigt nu kontaktat finska Subaru i förhoppning att man tar detta på allvar. Jag anser nämligen att Subaru denna gång måste ta något delansvar i detta fenomenala exempel på usel kvalitet. Längre hållbarhet på en bil i denna prisklass, med fullständig upprätthållen service måste man kunna förutsätta och jag hade trots allt faktiskt tänkt köra länge än, nu helt utan fordon. 7 år och 22.000 mil är ju ingenting. Avundsjuk på Kia motors 7 årsgarantier…

    Jag hoppas verkligen att Subaru Nordic reagerar positivt på min begäran och tar sin del av ansvaret, i stil med det ni hävdar i media att ni gör.
    Baserat på kommentarer ovan hanteras inte ansvaret väl av varken service elller återförsäljare. Hur kan importören avsäga sig ansvaret på detta sätt ?

    http://teknikensvarld.se/fabrikationsfel-pa-subarus-dieselmotor-119441/
    http://teknikensvarld.se/varning-for-vaxelladsras-i-subaru-bilar-310587/

    Niclas Tåg, Finland

    - Niclas Tåg - 2016-08-26 16:23 CEST

    Som du ser Niklas vill subaru inte ta i sina problem... skamligt. Jag kommer göra allt för att få tag i folk som styr ovanför denna nämda possling.

    - David - 2016-08-27 08:27 CEST

    Hej Niclas. De artiklar du hänvisar till gäller inte din bil. Att du ser ett mönster i kommentarerna bygger på konsekvens. Vi som importör får enligt lagar och avtal inte gå emellan våra åf och deras kunder. Som konsument ska du reklamera hos den du köpt varan. De besked du får där är oftast förankrade hos oss och du hade alltså fått samma svar härifrån. Är du inte nöjd får du gå vidare via någon konsumentorganisation.
    Hälsningar
    Thomas

    - Thomas Possling - 2016-08-27 10:06 CEST

    Tomas, det är skamligt att höra att dessa beslut är förankrade hos er, du som konsument måste ju tycka det är fel?
    Köpa en bil -12 från -09 för 220000:-varpå den är skött enligt konstens alla regler sen 3år senare måste man hosta upp 100000:- till för motorras. Det uppenbarligen inte en bil.... Det värsta i allt är att subarus ansikte utåt säger att dessa beslut är förankrade av er,man får inte ett korvöre!

    - David - 2016-08-27 10:43 CEST

    Hej. Finns det några planer på att lansera Crossover 7 i Europa och Sverige?
    Vänliga hälsningar Mårten

    - Mårten - 2016-09-08 21:40 CEST

    Hej Mårten. Det finns inga planer från fabriken på att sälja Crossover 7 i Europa.

    - Thomas Possling - 2016-09-08 21:44 CEST

    Hej,
    Vart vänder man om säljföretaget / verkstan inte vill hantera ett garanti ärende, med hänvisning till Subaru som leverantör / tillverkare?
    Dvs om man vill lösa ett enkelt ärende på ca. 1000 kr INOM Subaru istället för att vända sig till ARN eller någon tidning?

    / Laszlo

    - Laszlo - 2016-09-18 17:25 CEST

    Hej Laszlo. För att kunna svara behöver vi regnummer och vilken verkstad det gäller.
    Hälsningar/Thomas

    - Thomas Possling - 2016-09-18 17:57 CEST

    Hej Thomas,
    Regnummret är NJD 846, och verkstaden är Risbergs Bil i Täby.

    / Laszlo

    - Laszlo - 2016-09-18 23:28 CEST

    Hej igen Laszlo. Har snackat med verkstaden för att kolla vad din reklamation handlar om. Vi delar verkstadens uppfattning om att detta inte är en garantifråga. Du har fått klara och korrekta besked i frågan. Om man som konsument inte är nöjd ska reklamation ställas till den man köpt varan av. Det har du gjort. Är man inte nöjd med deras bedömning kan man gå vidare via kommunens konsumentvägledning och i slutändan kan man vända sig till ARN. Detta är den gång som konsumentköplagen föreskriver. Vi som generalagent vare sig ska eller får gå emellan verkstad och konsument.

    - Thomas Possling - 2016-09-19 10:55 CEST

    Hej,

    det var inte det jag frågade. Om du tittar en gång till löd min fråga vart vänder man sig om man vill lösa det INOM Subaru istället för att gå till ARN.
    Det verkstan säger är ren rappakalja. Så här löd deras svar i tidsordning:
    1. Vid första servicen efter 1 år: Den automatiska Stop-Start funktionens problem (stop i högst 8 sekunder) beror på batteriet.
    2. Vid andra servicen efter 2 år: "Vi får kolla om det finns någon uppdatering, annars försök ladda batteriet med extern laddare"
    3. Vid tredje servicen efter 3 år: "Batteriet ger vi bara 2 år garanti på"
    3.a. "Vi mätte batteriet och det är inget fel på" Bilen kan inte startas efter 3-4 dagars vila. INGET FEL????
    3.b. På förfrågan att se batteri-mätningens mätprotokoll, efter långt sökande: " Vi har inget protokoll, bara en "slip" från instrumentet."
    3.c. På frågan efter nämnda slip: " Vi har den inte, den är skickad till Subaru"

    Jag ville inte vädra offentligt det här bullshit som verkstaden höll på med, men det är nu du, som istället för att svara på frågan vart man vänder sig för att lösa internt vill att jag blandar in externa aktörer. Du borde veta vilken badwill du väcker med sånt.

    För att avrunda:
    1. Verkstadens förklaring till varför man inte vill byta batteriet (trots att det är uppenbarligen felaktigt) är att Subaru ersätter inte verkstaden för batteriets kostnad. Om det är sant, då har ni mycket stora problem där på Subaru.
    2. Jag gör ett försök till att hålla det hela inom Subaru, genom att jag frågar Subaru Europa om det är så här Subaru skall representeras i Sverige.
    3. Anledningen till att jag inte vill gå externt i första hand är att jag gillar bilen, ser ingen anledning att skada dess image.
    Men jag kan inte ha en bil som inte startar efter 4 dagar på en flygplats, när jag återvänder.
    4. Får jag inget svar från Subarus europeiska generalagent, kommer jag att överväga ARN.

    / Laszlo

    - Laszlo - 2016-09-19 14:12 CEST

    Hej. Som jag påpekade i mitt svar: Subaru Nordic går inte emellan en åf/verkstad och konsument. Vi har avslagit en garantiförfrågan på ett fullgott batteri (som delvis var urladdat). Det beslutet står vi för. Kör man sin bil endast korta sträckor och sällan med långa stillestånd däremellan bör man underhållsladda sitt batteri. Detta är inte rappakalja, utan ren teknisk logik.

    - Thomas Possling - 2016-09-19 14:26 CEST

    Hej,

    ursäkta mig men om du påstår att ett batteri som inte kan starta en bil som har stått stilla i 3-4 dagar är "fullgott" - då måste jag ifrågasätta din kompetens.
    Att verkstaden först försöker glida undan med att garantin gäller bara 2 år, sen när jag påpekar att problemet infann sig inom de 2 åren också, då ändrar fot och säger att batteriet är "fullgod", men inte kan visa mätresultatet av den påstådda testet man gjorde - det är mer än inkompetens, det är slarv, dåligt omdöme och arrogans.

    Du ger mig inget annat val än att jag skall se till att ovanstående blir känt hos er huvudman, som du vägrar uppge hur jag kan nå, men var så säker att jag hittar den.

    / Laszlo

    - Laszlo - 2016-09-19 19:31 CEST

    Jag har inte vägrat något. Du har inte frågat. Att du ifrågasätter mig och andra som inte tycker som du kan jag leva med.

    - Thomas Possling - 2016-09-19 19:38 CEST

    Hej,
    du har vägrat svara på min fråga som jag ställde redan 2 gånger: vart vänder man INOM Subarus organisation om en verkstad inte vill ta hand om ett garantiärende.

    Jag har inte bett dig om att lägga dig i ärendet som sådant, för du har flera gånger förklarat att du inte sysslar med konsumentfrågor.
    Att jag ifrågasätter det sättet ni behandlar frågan beror inte på något "tycke" utan på det ena konstiga uttalandet efter det andra, bl. a. att batteriet är "fullgott" trots att det inte kan starta bilen efter 4 dagar. Undrar hur många skulle "tycka" som du?
    Men det är meningslöst att diskutera så här, ni har missbedömt min vilja att gå vidare med ärendet, och er arrogans klarar inte att ta ett steg tillbaka och inse ens det mest uppenbara, att batteriet inte motsvarar det krav som man kan ställa i sammanhanget.
    Och du som arbetar med PR borde veta bättre hur illa det ser ut det här ärendet, det sättet verkstaden hanterade det, och som du försvarar det uppenbart felaktiga.
    Ha en bra dag

    / Laszlo

    - Laszlo - 2016-09-19 23:48 CEST

    Hej. Jag har inte vägrat svara på frågan vart man ska vända sig inom Subaru. Mitt svar är att enligt lagar och avtal ska vi inte hantera konsumentärenden. Den logiska slutsatsen man då kan dra är att det finns ingen sådan person inom Subaru. Det hade väl varit konstigt om vi anställt en person vars uppgift var att bryta mot de spelregler konsumentverket satt upp. Din förlängda fråga var då att vi skulle hitta en likadan person på fabriken i Japan. Hen finns inte heller. Det närmaste du kommer är sannolikt mig. Som du noterat svarar jag på frågor och försöker vägleda så gott jag kan. Du kanske också noterat att jag inte håller särskilt strikt på mina arbetstider ...
    Vår servicechef har haft kontakt med aktuell verkstad och delar deras uppfattning. Vi har således ingen anledning att agera mot vare sig verkstaden eller vår egen bedömning.
    Det du kallar arrogans är kanske snarare indignation. Om du kallar mig inkompetent och olämpad att sköta mitt arbete har jag rätt att "bita tillbaka".
    Att ett batteri är fullgott betyder inte att det är fulladdat - bara att det fungerar som det ska och kan ta emot laddning.
    Om du vill fortsätta denna diskussion hittar du mitt telefonnummer högre upp på sidan. Kommer dock att sitta i möte från klockan 11 idag fram till 15.00.

    - Thomas Possling - 2016-09-20 07:49 CEST

    Hej,

    jag tänker inte ringa, jag tror inte att det finns så mycket mer att säga.
    Jag ifrågasätter din kompetens när det gäller batterier, för du tycker att ett batteri som inte kan starta bilen är "fullgott".
    Samtidigt som jag anser ha en hög kompetens i ärendet, som elektronikingenjör med 41 års erfarenhet, samt specialutbildning på - gissa vad? - batterier.
    Men för det här ärendet borde man inte ha någon specialkompetens, allmän förnuft borde duga.
    Så om jag köper ett batteri av Biltema för 800 kr, det blir min förlust på just 800 kr.
    Subarus förlust pga ärenden som det här borde du själv kunna räkna ut. Om du inte kan eller inte vill - är en anledning att ifrågasätta din kompetens på PR området också. Borde råda förnuft där också, men gör det tydligen inte.
    Så jag tackar för tiden du tog för att svara - istället för att göra något för saken, om du nu ändå gick in i ett konsument ärende.

    / Laszlo

    - Laszlo - 2016-09-21 14:36 CEST

    Hur kan det komma sig att ni marknadsför er med följande
    Subaru med fyrhjulsdrift som standard
    Om jag inte missminner mig så går inte BRZ att få med 4 hjulsdrift överhuvudtaget

    - Mattias - 2016-11-09 20:06 CET

    Nej, BRZ är bakhjulsdriven. Våra 4-hjulsdrivna modeller står för över 95% av vår försäljning. BRZ är en kul "bonus" från fabriken och har alla våra kärnvärden i sig - sånär som drivning på alla. Man får ta reklam för vad den är. Vi blev erbjudna Impreza med framhjulsdrift och tackade nej. BRZ ville vi däremot erbjuda våra kunder. Var det fel av oss?

    - Thomas Possling - 2016-11-09 21:07 CET

    Hej. Då jag har haft planer på att införskaffa mig en Outback har jag kikat på flera tester avseende nya Subaru Outback från och med årsmodell 2015 och framåt. Flera av dessa har gjorts i USA. Nu har jag några frågor kring skillnaderna på modellerna mellan USA och Europa: Varför skiljer sig placeringen av växelspaken mellan USA-modeller och Europa-modeller? De får i och med det en toppenbra ficka för smartphone till höger om växelspaken som i sin tur är placerad längst till vänster (närmast föraren). Även dryckesbehållarna är bättre placerade - precis som på min Volkswagen Golf från 2015. Jag vill också kunna få likadant utseende på mittkonsol som jänkarna. Tänkte först om man kan importera en ny från USA men det får man tydligen inte. Sedan undrar jag hur rostskyddet är på Subaru Outback. Enligt rostskyddstester har den fått en tvåa av fem möjliga stjärnor. Innebär det att konsumenten måste påkosta en komplett rostskyddsbehandling innan bilen tas ut från bilhallen (vid köp av sprillans nya bil) för att kunna köra bilen i det nordiska klimatet? Vad gäller vid 12 års rostskyddsgaranti? Exempelvis ytrost på balkar och bärande delar? Krocksäkerheten blir väl sämre när krockskyddsbalkar blir rostangripna? Eftersom bilmodellen är 20% dyrare i Norden jämfört med USA så skulle man kunna förmoda att det görs en kompletterande rostskyddsbehandling på bilar som levereras till Norden utan extra kostnad. Varför skiljer sig priset så mycket för samma bil? Vore tacksam för svar. Mvh Jimmy

    - Jimmy Robin - 2016-12-21 19:16 CET

    Ja du Robin ...
    Det enklaste svaret på din grundfråga är: Outback som säljs I USA tillverkas I USA för den Nordamerikanska marknaden. De har valt lite andra lösningar än de vi har på de Japan-tillverkade bilar som säljs I Europa. Om du absolut vill ha de amerikanska mugghållarna är det enklaste att privatimportera en bil från USA. Det är tillåtet, men inte tillrådligt. Det är så mycket som skiljer att du kommer att få problem I framtiden. Dels för att din bil inte kommer att finnas i de register som styr vår kommunikation med ägarna i frågor om återkallelser och uppdateringar, dels i det att det inte är samma reservdelar fullt ut. När det gäller prisbilden så är det så att alla bilar är billigare i USA. När det gäller rostskyddet får omdömet stå för den "oberoende expert" som Vi Bilägare anlitar. Det rör sig heller inte om ett test, utan en bedömning som görs utifrån en okulär besiktning och ingen hänsyn tas till metallurgi. Vi lämnar 12 års garanti mot genomrostning och det krävs ingen efterbehandling för att den ska gälla - bara den kontroll som görs i samband med service. Det finns inga belägg - vare sig från Bilprovningen eller de kontroller som fabriken själva gör - som tyder på att våra bilar skulle rosta mer än andra märken - snarare tvärt om.
    Hälsningar
    Thomas Possling

    - Thomas Possling - 2016-12-22 08:31 CET

    Ett STORT tack för snabb återkoppling. Då vet jag hur det ligger till. Jag önskar dig och kollegorna på Subaru en God Jul och ett Gott nytt år!
    Vi hörs igen vid tillfälle. Mvh Jimmy

    - Jimmy Robin - 2016-12-22 18:36 CET

    jaha då står man där efter ett halvår som lycklig subaruägare med ett lån på bilen och en rasad motor.!
    motorn har (bara) gått 16000..i en outback från 2011
    hedin bil i Karlskoga säger ramlager och vevaxel. Ny (begagnad) motor för 30000 och uppåt. JÄTTE KUL.
    bara att invänta vad skroten säger om en motor..

    - patrik - 2017-05-23 23:28 CEST

    Hej. Jag har läst mig till att på USA-marknaden så uppdaterar man Outback-modellen med en rad förbättringar som bland annat har att göra med motor och växellåda. De har säljstart under augusti månad om jag inte minns fel. Min fråga är om samma uppdateringar kommer på Europamodellerna?
    Mvh Jimmy
    ***Jag vill ha en Outback***

    - Jimmy Robin - 2017-07-14 20:56 CEST

    Hej (igen) Jimmy.
    Som jag tidigare skrivit är det skillnad på USA- och Europa-modellerna. Exakt vad de ska uppdatera på USA-varianten vet jag inte, men eftersom det skiljer i specifikationerna är det sannolikt inte samma uppdateringar. Inför varje modellårsskifte görs visa förändringar på alla marknader, så det är sannolikt så att även vi I Europa får mjukvaruuppdateringar på Outback MY18. Den har dock inte produktionsstart ännu, så vad som ska göras på "vår" Outback har jag inget svar på I dagsläget.

    - Thomas Possling - 2017-07-17 08:02 CEST

    Hej, jag har en Outback 09 diesel som gått drygt 18000 mil, servad enligt bok. Nu knackar det fruktansvärt i motorn under tomgång, vid ca 100 varv tystnar oljudet. Remskivan på vevaxeln studsar upp och ner. Tar remmen så glappar remskivan ca 1cm och det hörs ett klonkande ljud inuti motorn. Ännu ett vevaxelbrott?

    - Mikael Lank - 2017-07-25 19:04 CEST

    Hej Mikael. Om bilen går är det inget vevaxelbrott. Besök någon av våra verkstäder så får de undersöka bilen.
    Hälsningar
    Thomas

    - Thomas Possling - 2017-07-25 20:33 CEST

    Hej Thomas,
    Nu är motorn urtagen och med oljetråget bortplockat kan man konstatera att vevaxeln är av. Jag tycker inte att sånt här ska behöva hända på en så pass ny bil, lugnt körd och servad enligt era rekommendationer. Verkar heller inte finnas någon rimlig ekonomisk lösning på att få bilen i drift igen. Kostnad för motorrenovering är ca 90000:- enligt ÖBAB, begagnad motor på skroten kostar ca 50000:- och den kommer väl antagligen att rasa närsomhelst. Bilens värde ligger väl på 80000-100000 ungefär. Just nu känns läget hopplöst för en stackars trebarnsfar.
    Har du något förslag på hur man kan få bilen i drift igen?

    - Mikael Lank - 2017-07-29 11:59 CEST

    Hej!
    Intressant att det inte bara är min frus bil som motorn rasat på. Hon har en 2009 som nu stått stilla i 1½ år i väntan på att Subaru ska hjälpa till. Den hade inte gått 20.000 och lik förbaskat så går vevaxeln. Ett känt problem inom verkstadskretsar tydligen. Subaru ställde så fint upp och skulle kolla upp en verkstad som tagit in en bil för motsvarande fel. Kostnaderna skulle inte heller bli så höga då Subaru direkt erbjöd 15.000kr att stötta med. Svaret dröjde och till slut ringde jag verkstaden själv och får reda på att det skulle gå på över 90.000kr och att de meddelat Subaru detta. Inte utan att jag blev förbannad då jag i min naivitet faktiskt trodde att jag skulle få en bra hjälp från Subaru. Tack för ingen hjälp alls på et år. Ni är duktiga på att gömma huvudet. Fick ett intressant svar från Subaru i Japan för någon vecka sedan. Nu väntar jag på att Subaru i Sverige ska höra av sig vilket de uttalat från Japan. Men jag lär väl få vänta på den kontakten också i hopp om att jag som uttråkad konsument ger upp. Glöm det. Rätt ska vara rätt. Och en fullservad motor med dagens teknik ska min skäl hålla många mil över 20.000 annars finns det ingen anledning att åka Subaru längre. Även fast frugan gillar den och trivs med Comfort och säkerhet. Men hur säkert är det med ett motorhaveri på en europaväg......

    - Thomas Tillström - 2017-08-22 12:50 CEST

    Inte nöjd subaru ägare!
    Tog ut en ny legacy diesel 150309 efter att jag haft den några dagar så öppnade jag motor huven döm om min förvåning ett ricktigt hack i intercoolen ringde försäljaren och anmälde detta.Och så till nästa problem åker på vinter däck runt 200mil sätter på sommar däck åker tills det blir service 1500mil dom byter inte intercoolen man börjar bli lite sur nu! Dax för vinter däck tar av höger fram ser då att däcket är blankslitet 5cm på insidan nu är man ricktigt förbannad tar av vänster fram ca 3cm på insidan nästan blankslitet ringer verkstan dom tar in bilen konstaterar att inget har hänt alltså inte varit av vägen eller något är skadat så framvagnen stod snett från början! Det dom ställde upp med var en framvagnsinställning jag fick köpa fyra nya däck själv efter en sommar ingen bra start på mitt subaru ägande! På andra servicen så sa jag till om intercoolen så den blev bytt iaf tack! Men problemen har inte slutat än nu gick ett bakhjulslager 7500mil det kan jag tycka är lite för tidigt!
    Om jag jämför med bilen jag hade före som var en audi a4 -07 som hade gott 20000mil när jag bytte in den och inte bytt mer än bromsbelägg så lär jag säga att man har köpt en mycket sämere nu käns det som fast man har hört med bil bes och alla man känner och alla säger köp en subaru åk problem fritt! Mvh Micke

    - Mikael Wijk - 2017-08-23 17:11 CEST

    Hej Mikael.
    För att kunna ge ett bra svar behöver vi veta ditt regnummer och vilken verkstad du anlitat.

    - Thomas Possling - 2017-08-24 08:17 CEST

    Hej,
    JER 818, Autotjänst Borlänge som har skickat alla data på bilen till Subaru service Sverige?
    Subaru erbjöd att hjälpa mig med 10000:-, för en reparation som kostar 90000:-, bilens värde 80000:-
    Det var inte mycket till hjälp direkt.
    Förhoppningen var att Subaru skulle stå för nytt block och jag skulle stå för arbetskostnaden, uppskattningsvis skulle det kosta mig 30-40000:-
    Ungefär där går gränsen för vad bilen är värd att kosta på enligt min mening.
    Skulle vara intressant att veta hur stort problemet egentligen är?
    Senast jag kollade fanns det 5st annonser på Blocket med havererade Subaru dieslar.

    - Mikael Lank - 2017-08-24 08:41 CEST

    Hej Igen,
    Istället för hjälp med reparation kanske ni kan ge mig subvention vid nybilsköp?
    Mvh Mikael

    - Mikael Lank - 2017-08-24 11:00 CEST

    Hej igen Mikael.
    Som du kanske förstår kan vi inte föra den debatten här. Som informationschef kan jag inte heller utlova kompensationer eller rabatter.
    Rätta vägen är att presentera sitt problem för sin handlare. Han får I sin tur ta kontakt med oss.

    - Thomas Possling - 2017-08-24 11:06 CEST

    Hej,
    Det förstår jag.
    Bilen är köpt bilen av en icke Subaru återförsäljare för 4år sedan, tvivlar på att han känner ansvar för era kvalitetsbrister.
    Jag förstår också att jag inte kommer att få någon som helst hjälp med det här.
    De 10000:- jag blivit erbjuden kan mer eller mindre ses som ett hån.
    Sedan behöver jag inte nämna mer vad jag tycker om det här, lär ju knappast hjälpa iaf.

    - Mikael Lank - 2017-08-24 11:45 CEST

    Hej, nu har jag beställt en ny Outback och har återigen kommit till frågan om jag ska komplettera med rostskydd eller inte. En säljare sade att det beror på hur länge man ska ha bilen. En annan säger att bilarna redan är rostskyddskompletterade för nordensålda bilar. En tredje säger att det gör du som du vill med. Vad gäller egentligen? Jag kan ju inte veta hur länge jag ska äga bilen. Snälla ge mig klarhet i detta. Har endast någon vecka kvar till leverans. Mvh Jimmy

    - Jimmy Robin - 2017-10-16 20:31 CEST

    Hej Jimmy,
    Kul att du valt Subaru (igen). Subaru har ett fullgott rsotskydd från fabric och lämnar 12 års garanti mot genomrostning. Som ägare kan man naturligtvis välja att komplettera detta. Viktigt då är att man använder ett vaxbaserat rostskyddsmedel. Detta vet alla seriösa aktörer. Ingen av de uppgifter du fått motsäger egentligen varandra. Det behövs inte, men det står dig naturligtvis fritt att göra det ändå. En kompletterande behandling förstärker självklart det befintliga rostskyddet och gör ingen skada om det utförs på rätt sätt med korrekta medel.

    - Thomas Possling - 2017-10-17 09:25 CEST

    Hej Thomas! Hoppas att allt är bra med dig. Snabb fråga - hur kommer det sig att det inte finns några CNG-motorer bland 2017 och 2018 års modeller?

    - Joakim Bomelin - 2017-11-10 20:14 CET

    Hej, Thomas! Min fru och jag funderar på varsin begagnad Subaru, t ex en Legacy och Outback. Min fru är mycket noga med att förarsätet skall passa henne. Hur kan man köpa en modernt säte och ersätta ett äldre säte i en äldre bil?
    Hälsningar Sverker

    - Sverker Hahn - 2018-01-18 14:45 CET

    Hej, är nöjd ägare av en Outback -05 och funderar på en ny Outback -18. Har studerat spec för USA modell -18. När finns en modell -18 att beställa i Sverige och vilka ändringar har den gentemot modell-17? T.ex.:
    - Sound insulating glass, front side? Thicker rear wheel well aprons?
    - Steering responsive LDD headlights?
    - Android Auto, Apple Car Play?
    -Tire pressure monitoring?
    MVH Dick Eriksson

    - Dick Eriksson - 2018-01-21 15:36 CET

    Lessen Subaruägare.
    Jag köpte min Subaru forester -09 begagnad privat och har varit jättenöjd med bilen.
    Men för någon vecka sedan hände det som så många här skriver om. Motorn rasade vid 23000 mil.
    Motorrenoverare och verkstäder jag talat med bara beklagar. Dom känner väl till problemet.
    Det här är inget ni kan vara stolta över. Men ni överlever ju och skiter väl i att min bil rasade.
    Men jag som liten människa sitter här utan bil men med ett billån kvar. Jag som tog lån för att äntligen köpa en riktig bil.
    Jag är så lessen och besviken. Som ensamstående med några riktigt tuffa år bakom mig var det här det sista jag behövde. När jag läst hur många som drabbats av samma sak säger jag aldrig mer Subaru.
    Lessen och besviken Foresterägare

    - Anna-Karin Lagerström - 2018-01-28 14:04 CET

    Hej Thomas!
    Vi har försökt få hjälp via vår subaruverkstad men de säger att de inte kan göra något för oss. På vår Outback är halvljusen/reflektorerna så dåliga att det känns rent livsfarligt att köra med enbart dem i mörker (för att se något får man köra med dimljusen). Vi har förstått att detta är ett utbrett problem på vår modell och undrar varför Subaru inte går in med en utbyteskampanj för detta? Det känns som vansinne att komma in för att byta vindrutetorkarmekanismen (som ju bara används då och då) jämfört med detta (används varje kväll). Mvh /M

    - Mette - 2018-02-15 15:15 CET

    Hade en diesel -09 total ras på vevaxeln efter 16000 mil... ren skit! Jätte dåligt av en dieselmotor. 74000 gick de kalaset på... inte jätteledsen när jag i blixthalka sladdade av vägen och total skrotade den... aldrig mer en Subaru. Fin färg tyvärr.

    - Johan Falk - 2018-03-06 19:14 CET

    Har en Outback 2012 med bedrövligt dåligt halvljus var på en Subaru verkstad och dom sa att dom var slut men att dom inte tar bytet och inte Subaru Sverige heller bilen gått för långt 23000 mil och inte servad hos dom alltid, (som om nu lysena varit bättre då) Dom sa att dom hade upptäckt det tidigare och kunnat bytt ut dom då, vilket jag kan tycka är konstigt att man inte tar sitt ansvar och erbjuder utbyte, och håller med att den fjädern som byttes ut på alla var rätt onödigt tror bra lyse är bättre för olycksstatistiken på Subaru bilarna, för den vill man säkert inte ha så hög, så erbjud Subaru ägare nya lysen och behåll oss som trogna

    - setter - 2018-03-19 16:00 CET

    Hej Thomas.
    Jag har läst en del av dessa inlägg och märkt att du som presschef inte kan ta ställning till specifika fall angående skadade motorer.
    Utan att detta ligger på verkstaden, men vad har verkstaden för direktiv från Subaru i dessa ärenden?
    Tar Subaru garantin gällande skador på motorer som konsumenten har tagit sitt ansvar att service är gjord enligt biltillverkarens rekommendationer?
    Eller är det så att det är Subaru återförsäljarna som får ta kostnaden om de godkänner dessa skador efter garantitiden gått ut?
    Låt mig tillägga att jag har över 25 års erfarenhet i motor branschen och har aldrig varit med om att en motor skurit om det inte berott på tillverkningsfel eller att konsumenten varit delaktig till felet så som slarvat med oljebyten.
    Med vänliga hälsningar
    Jonas

    - Jonas - 2018-03-26 10:11 CEST

    Till Setter, som skrivit kommentar här: prova att mejla Thomas Possling. Vi hade ungefär samma förutsättningar som du låter det som, och vi har nu äntligen fått hjälp!

    - Mette - 2018-04-03 14:19 CEST

    Många frågor ang händelser ofta motorrelaterade, men jag har en mer generell fråga.
    Subarubilarnas motstånd mot rost är väl bara konstatera som lätt undermålig, men finns det någon speciell metod eller medel jag bör tänka på eller undvika/använda om jag vill komplettera rostskyddet på min Outback 2015?

    - Ingvar - 2018-04-29 19:41 CEST

    Är det någon Subaru diesel årsmodell 2014 och nyare som rasat? Eller är det bara äldre modeller? Vad jag hört kom en ny vevaxel 2012?

    Mvh
    Janne

    - Janne - 2018-05-19 22:58 CEST

    Hej tack för ditt svar men varför gör ni olika se nedan från en annan Subaru ägare som fick ersättning av er, vad gäller

    MVH Setter

    Eftersom det är ett fabriksfel att ljuslinsen bräns sönder av xenonlampans UV-ljus så går det att få upp till 100% av materialkostnaden betald av Subaru (men inte byteskostnaden). Jag fick "bara" 50% dvs 6600kr i rabatt eftersom min Subba gått 20k mil och inte hade service gjord på Subaruverkstad sedan 2014 (vet inte hur mkt det påverkade iof). Men tycker det var Ok för att få helt nya orepade lamphus och nya xenonlampor!

    - setter - 2018-06-07 12:19 CEST

    Problem med halvljus pga sliten lins enligt bilprovningen på min outback
    Reg nr krc 233
    Väntar nu besked från verkstaden i Karlskona
    Bilen gått 17000mil, årsmod 2010
    Hoppas nu på hjälp

    - Roger Norberg - 2018-06-12 19:48 CEST

    Hej
    Hur ska man lösa problemet med ryckig gång på Subaru XV 1.6 års. 2018. Den programvaru uppdatering som släppts fungerar bara till viss del, men problemet med ryckig gång kvarstår om än mindre frekvent. Man känner sig ganska snuvad på körupplevelsen när dessa ryck uppstår.

    - Andreas Jonsson - 2018-06-16 17:54 CEST

    Hej,
    Instämmer med föregående skribenter, har en 2009 boxerdiesel som rasat (17000 mil). Firman (Hugu Eriksson Bil Storå) som sålde bilen förnekade att det fanns något känt motorproblem. I skrivande stund ligger 12(!!!) st Subaru med boxerdiesel ute till försäljning, samtliga med motorras!! Tack vare den dåliga hanteringen från Subaru så rekommenderar jag ALLA att undvika Subaru.

    - Fredrik Eriksson Sundin - 2018-08-03 16:42 CEST

    Ytterligare en disel som rasat
    Köpte den i stort sett ny, rasade efter 17000 mil. Så min fråga är vidhåller ni tidigare uttalande om att bilarna som gått över 8000 mil är riskfria?
    Ser hur många som helst havererade dislar från Subaru som gått 10000 och mer
    Sedan skulle jag vilja veta hur frågan har hanterats i Tyskland och USA

    - Hans Skinnar - 2018-09-04 21:43 CEST

    Så här skriver Thomas själv:
    "Hej. Man ska inte tro allt man läser på nätet. Vi hade ett problem med de tidiga dieslarna, men detta var ordnat i maj 2008."
    Han har ju iaf rätt i det påståendet att man inte ska tro allt man läser på nätet :(
    Är det verkligen rimligt att vi som konsumenter ska ta hela kostnaden för Subarus undermåliga kvalitet?

    - Mikael Lank - 2018-09-05 07:04 CEST