Subaru vinnare på tillfrisknande marknad

Subaru vinnare på tillfrisknande marknad

Estland är på god väg att återhämta sig efter finanskrisen. Nu börjar även bilförsäljningen ta fart igen och det är Subaru som klättrar allra snabbast. Med ett nytt "all time high" och en marknadsandel på hela 6,21 procent i maj är Subaru nu femte största märke i Estland.

Maj månad blev den bästa någonsin för Subaru i Estland med 107 registrerade nya bilar och försäljningen har gått bra hela året. Ackumulerat för årets fem första månader noterar Subaru en försäljningsökning på 272 procent jämfört med samma period 2010.

– När tiderna är tuffa vill konsumenterna göra smarta val. Subaru är en bil som fungerar bra även på landets sämre vägar. Att vi nu infört fri service även i Baltikum bidrar säkert också till framgångarna, säger Ringo Rahumeel, försäljningsansvarig för de baltiska länderna hos SUBARU Nordic AB.

Om bilförsäljningen är en bra barometer på ekonomisk tillväxt och framtidstro, verkar hela Baltikum vara på väg att återhämta sig. I Lettland, där krisen var som djupast, noterar Subaru en försäljningsökning på 135 procent och en marknadsandel på 2,72 procent. I Litauen ökade försäljningen med 125 procent, vilket gör Subaru till sjätte största märke med en marknadsandel på hela 5,21 procent.