Subaru WRX STI är i sitt livs form och blir inte bättre än så här.

En värdig sorti

Efter drygt 16 år är det dags för Subaru WRX STI att tacka för sig. Sista årsmodellen som importeras till Europa är förfinad och förbättrad på flera punkter. Devisen att sluta på topp har sannolikt inte någonsin passat bättre.

Ikonen som har en egen fanclub blir vassare än någonsin tidigare. Från utsidan noteras en ny front, nya 19-tumsfälgar och inne i de gula Brembo-oken huserar hela sex kolvar med outtröttliga Jurid-klossar som biter tag i de borrade bromsskivorna.

Den ställbara centrumdifferentialen är nu helt elektroniskt styrd och reagerar snabbare för att ge föraren ännu bättre kontroll på bilens beteende.

Nya WRX STI har även fått mer isolering och tjockare glas, vilket ger tystare kupé och LED-strålkastarna har kurvljusfunktion.

I de skålade Alcantara-stolarna sitter du skönt och fastspänd med de raceinspirerade röda bältena även säkert. Subaru WRX STI är i sitt livs form och blir inte bättre än så här.

Tillgången på Subaru WRX STI ”Final Edition” kommer att vara begränsad.

En kort historik över Subaru WRX STI hittar du under ”Relaterade dokument”.

Subaru tillverkas av Subaru Corporation i Japan. Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. Subaru har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2016 tillverkades totalt 1.024.604 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Levorg. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och Subaru har tillverkat fler än 17 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1966.