Fjorton år av total nöjdhet

Fjorton år av total nöjdhet

Subaru Nordic har kundnöjdhet som sin viktigaste prioritet. Att märket nu åter toppar Vi Bilägares stora undersökning AutoIndex är resultatet av ett målmedvetet arbete att skapa nöjdhet i hela kedjan. Allt bygger på devisen att nöjda medarbetare ger nöjda återförsäljare som i sin tur genererar nöjda bilägare. Årets resultat i de två största bilrelaterade undersökningarna bevisar att metoden fungerar.

I förra veckan presenterade Motorbranschens Riksförbund den så kallade GA-enkäten, där landets bilhandlare får tycka till om sin generalagent. I år placerade Subaru Nordic sig på bronsplats och har historiskt sett alltid legat i betygstoppen. Denna vecka släpptes också resultaten från Vi Bilägares stora undersökning AutoIndex. För sjätte gången lägger Subaru beslag på förstaplatsen med Sveriges allra mest nöjda bilägare.

AutoIndex är den ojämförligt största och mest omfattande bilägarundersökningen i Sverige. Varje år svarar fler än 14.000 privatpersoner på 100-talet frågor om sin bil, bilhandlare och verkstad. Under de senaste 14 åren är det bara ett enda bilmärke som konsekvent lyckats placera sig Topp-3 – Subaru. Det har hunnit bli hela sex förstaplatser, sju silver och ett brons.

Subarus resultat i AutoIndex sticker verkligen ut. Att vara enda märke som lyckas bestiga prispallen varje år är unikt. Visst finns det en handfull fabrikat som från tid till annan norpat en medaljplacering, men det är ingen annan som konsekvent hållit sig kvar över tid.

Bilarnas genomgående höga kvalitet är naturligtvis en förutsättning, men även ett dedikerat återförsäljarnätverk med pålitliga och pålästa medarbetare är viktiga faktorer. Tillsammans har dessa även medfört att Subaru åtnjuter branschens absolut högsta lojalitet. Subaru-ägarna älskar sina bilar, rekommenderar dem varmt till vänner och bekanta samtidigt som över 80 procent aldrig skulle kunna tänka sig att byta till något annat.

En annan sak som gör resultaten i AutoIndex så intressanta är att det bara är privatpersoner som betygsätter sina bilar. Betygen kommer alltså endast från personer som betalat bilen med egna pengar. Det är rimligt att anta att dessa tar frågorna på lite större allvar.

– Vi är både stolta och tacksamma, samtidigt som vi vill vara ödmjuka. Dessa fina resultat tvingar oss att ständigt vara på tårna och förbättra oss. Skulle vi slå oss till ro, lär vi inte få behålla vare sig vår särställning eller kundernas uppskattning särskilt länge, säger Christer Blomdell, vd för Subaru Nordic.

Subaru tillverkas av Subaru Corporation i Japan. Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. Subaru har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2019 tillverkades drygt 1.200.000 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Levorg. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och Subaru har tillverkat fler än 20 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1966.