Framtidstro i Subarus monter i Genève

Framtidstro i Subarus monter i Genève

Den 83:e upplagan av Geneva International Motor Show hålls mellan 7 och 17 mars. Mässan slår dock upp portarna för Världens motorjournalister redan tisdag 5 mars.

Fjolåret slutade i dur för Subaru – såväl globalt som ur ett nordiskt perspektiv. Den japanska biltillverkaren satte nytt rekord med 753.320 tillverkade bilar, vilket innebar en ökning med 29,8 % jämfört med 2011. SUBARU Nordic noterade en försäljningsökning på 15 % under 2012 och medan den svenska marknaden backade 8,4 % ökade Subaru i Sverige med nästan 24 %.

Mässan i Genève ses av många som startskottet på det nya bilåret. SUBARU Nordic räknar med att öka med ytterligare 15 % under 2013. Modellprogrammet är fräschare än någonsin och fjolårets nykomlingar XV, BRZ och Boxer-CNG blev precis de försäljningssuccér som vi hoppades på.

Höjdpunkter i Subarus monter:

Subaru VIZIV – Världspremiär för ett designkoncept som visar vägen för framtida modeller från Subaru. VIZIV utläses som "Vision for innovation".

Subaru Forester – vår senaste, redan pressrosade, utmanare i suv-segmentet som introduceras i mars.

Subaru Outback Boxerdiesel Lineartronic – ett efterlängtat tillskott i vårt modellprogram som lanseras under våren

Dessutom uppmärksammas att Subaru i år firar 55 år som biltillverkare. År 1958 lanserades Subaru 360, som var vår första serietillverkade bilmodell.

Subaru håller presskonferens i montern tisdag 5 mars klockan 09.15.

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2010 tillverkades totalt 649.954 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och modellen Legacy firade 20-årsjubileum 2009.