Nu är det dubbelt bevisat: Subaru har de allra mest nöjda bilägarna.

Nu är det dubbelt bevisat

– De mest nöjda bilägarna kör Subaru

Att Subaru har de mest nöjda bilägarna är oomtvistat. Varumärket har legat i topp de senaste tolv åren i AutoIndex. I dagarna presenterades ännu en undersökning som styrker detta.

Det är Sifo, som på uppdrag av bilförmedlingsföretaget Kvd, ställt frågan till sin webpanel. Resultatet blev solklart: överlägset mest nöjda är Subaru-ägarna. Hela 95 procent uppgav att de är nöjda eller mycket nöjda med sin bil.

– Generellt sett är de flesta svenska bilägare nöjda med sitt bilägande, och det ser jag som ett gott betyg för hela branschen. Från biltillverkare till återförsäljare är man duktiga på att lyssna på kundens behov och möta det som efterfrågas. Men det är de asiatiska fabrikaten som ser ut att ha lyckats bäst, kommenterar Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil.

Att Subaru-ägarna är nöjda bevisas även av att märket har bilbranschens absolut högsta lojalitet. Att uppnå detta har varit ett av Subaru Nordics högst prioriterade mål sedan 15 år tillbaka och omfattar inte bara själva produkten och är ett resultat av målmedvetet arbete i alla led. Från generalagent via återförsäljare till verkstäder.

– Att erhålla ännu ett bevis på att vårt arbete burit frukt via ännu en seriös undersökning är väldigt roligt. Vi delar detta med vår personal, våra handlare och tekniker, säger John Hurtig, varumärkeschef på Subaru Nordic.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 7-11 maj 2019. Frågan som ställdes var: Hur nöjd har du varit med dina olika bilar som du ägt? Totalt intervjuades 1362 personer i åldern 18-79 år, varav 1003 äger en bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Hela listan

22. Ford 57 %
23. Fiat 57 %
24. Opel 49 %

Subaru tillverkas av Subaru Corporation i Japan. Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. Subaru har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2018 tillverkades drygt 1.100.000 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Levorg. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och Subaru har tillverkat fler än 20 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1966.