Nu har nya Subaru XV testats av Euro NCAP och erhållit sina fem stjärnor med höga delbetyg.

Subaru bevisar sin höga säkerhet

Subaru har som mål att bygga Världens säkraste bilar. Nya Subaru XV har redan erhållit toppresultat i krocktester över hela Världen och idag noteras högsta betyg – fem stjärnor – även i Euro NCAP.

Nya Subaru XV bygger på nyutvecklade Subaru Global Platform, som designats för att erbjuda Väldens högsta säkerhet. Plattformen är nästan dubbelt så vridstyv som den förra och absorberar krockvåld bättre än någon tidigare arkitektur.

Nu har även nya Subaru XV testats av Euro NCAP och erhållit sina fem stjärnor med höga delbetyg. Vuxenskyddet fick 94 procent och fotgängarskyddet 84. I och med det senaste resultatet har samtliga Subaru-modeller som testats i Euro NCAP sedan 2009 belönats med fulla fem stjärnor.

Tidigare i år har nya Subaru XV testats i japanska NCAP och där noterats för den högsta säkerhetspoäng som någonsin utdelats till något testat fordon – 199,7 (av maximala 208) poäng.

I USA är det IIHS som testar säkerheten hos bilar och där har nya Subaru XV tilldelats Top Safety Pick+, en titel som går till de allra bästa i sin respektive klass. Subaru är för övrigt det enda märke som har alla saluförda modeller klassade som TSP – en särställning vi haft de senaste åtta åren.

Subaru tillverkas av Subaru Corporation i Japan. Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. Subaru har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2016 tillverkades totalt 1.024.604 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Levorg. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och Subaru har tillverkat fler än 17 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1966.